You dont have javascript enabled! Please enable it! 3 دلیل عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی
آموزش بولت ژورنالبرنامه‌ریزی و هدفگذاری

3 دلیل عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی

عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی، بولت ژورنال، مخصوصا برای افرادی که تازه تصمیم به برنامه‌ریزی کارهای روزانه گرفتن، میتونه یه معضل خیلی بزرگ به حساب بیاد. گاهی وقت‌ها پیش میاد که احساس می‌کنیم با وجود اینکه برای هر لحظه از زندگی برنامه داریم اما هنوز نمی‌تونیم یا موفق نمیشیم بدرستی کارهامون رو سازماندهی و توی دفترمون ثبت کنیم.

توی این پست میخوام با سه دلیل خیلی مهم بهت نشون بدم که چه عواملی باعث عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی‌ات میشن، پس به خوندن ادامه بده…

مهمترین دلایل عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی‌

  1. دفتر برنامه‌ریزی‌ات رو همه جا با خودت نمی‌بری!
  2. برنامه روتین نداری!
  3. تو و دفتر برنامه‌ریزی‌ات مثل هم فکر نمی‌کنین!

دلیل اول: دفتر برنامه‌ریزی‌ات رو همه جا با خودت نمی‌بری!

چند بار تا به حال برات پیش اومده که توی تاکسی نشسته، سر کلاس یا خونه دوست‌هایت باشی و ایده‌ای جالب به ذهنت رسیده باشه که همون لحظه نتونستی ثبتش کنی و بعد هم به کلی از یادت رفته باشه؟

دفتر برنامه‌ریزی دقیقا همون چیزیه که توی اون لحظه باید کنارت باشه تا بتونی این ایده‌ها و برنامه‌ها رو ثبت و سر فرصت بهشون نظم بدی.

البته اندازه دفتر برنامه‌ریزی خیلی مهمه، مثلا نمیشه دفترهای بزرگ رو همه جا با خودمون ببریم اما می‌تونیم از همون اول یه دفتر کوچک رو برای برنامه‌ریزی‌هامون انتخاب کنیم تا به راحتی بتونیم توی کیف و یا حتی جیبمون بزاریم و هر جا که رفتیم با خودمون ببریم و به موقع ازش استفاده کنیم.

اما اگه به هر دلیلی نمیخوای دفتر برنامه‌ریزی‌ات رو با خودت داشته باشی، میتونی به جایش از یه دفترچه کوچک استفاده کنی و ایده‌ها و افکاری که در لحظه به ذهنت میرسن رو تویش یادداشت و بعدا به دفتر برنامه‌ریزی‌ات اضافه کنی.

البته در حال حاضر میشه از دفترچه‌های موجود در تلفن هوشمند هم استفاده و ایده‌های تازه رو داخلشون یادداشت کنیم.

دلیل دوم: برنامه روتین نداری!

اگه بخواهیم از تمام جنبه‌های یه دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنیم، باید روتین منظم داشته باشیم. اگه نتونیم برای ایجاد روتین‌ها وقت بزاریم، پس نمی‌تونیم کارهامون رو هم بدرستی نظم داده و سازماندهی کنیم.

برای مثال میتونی برای شروع از روتین‌های زیر کمک بگیری:

  • برنامه روتین شبانه. (5 دقیقه) نوشتن فهرست کارهای فردا. بروزرسانی عادت نگاری و…
  • برنامه روتین هفتگی. (15 تا 20 دقیقه) چاپ برگه‌های جدید برنامه‌ریزی و اضافه کردن به دفتر. ثبت کارهای هفته و…
  • برنامه روتین ماهیانه. (30 تا 60 دقیقه) ثبت اهداف ماه آینده. ساخت تقویم و…

ممکنه روزهای اول این کارها کمی مشکل بنظر بیاد اما وقتی مرتب در حال انجامشون باشی، کم کم برات تبدیل به یه عادت میشن و دیگه مثل روز اول سخت بنظر نمیان.

یادت باشه که مجبور نیستی تا ابد از یه روتین پیروی کنی، باید سعی کنی بهترین ها رو برای خودت کشف و براشون برنامه‌ریزی کنی. کارهایی رو که میدونی هیچ وقت نمیتونی انجام بدی و یا اصلا در توانت نیستن، به سادگی از روتین زندگیت خارج کن و فقط برای کارهایی که واقعا قادر به انجامشون هستی برنامه بریز.

تو و دفتر برنامه ریزی ات مثل هم فکر نمیکنین

دلیل سوم: تو و دفتر برنامه‌ریزی‌ات مثل هم فکر نمی‌کنین!

مهمترین عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی اینه که از دفترهای آماده‌ای استفاده میکنی که هیچ کاربردی برات ندارن و با طراحی‌هایی که دارن اصلا با نوع فعالیت‌هایت هماهنگ نیستن.

به همین دلیل هم هست که فروشگاه منُ بولت ژورنالم، تمام دفترهای برنامه‌ریزی و بولت ژورنال از قبل طراحی شده رو به صورت قابل چاپ ارائه میده تا فقط صفحاتی رو چاپ کنی که میتونی ازشون به بهترین شکل استفاده کنی.

دفترهایی که من طراحی میکنم تاریخ و یا ساعت مشخص برای انجام فعالیت‌های خاص رو ندارن و به همین خاطر هم به سادگی برای انواع برنامه‌ریزی‌ها مناسب هستن.

برای مثال میتونی به سادگی فعالیت‌های متفاوتی مثل تمیزکاری، کارهای خونه، درس خوندن، فعالیت‌های ورزشی و یا حتی اداری رو توی برگه‌های از قبل طراحی شده ثبت و ازشون در بهترین حالت ممکن استفاده کنی.

یادت باشه که بدن و مغز هر فردی مختص به خودش عمل میکنه و امکان نداره دیگران رو به اجبار وادار به استفاده از برنامه‌ای کرد که کمترین میزان هماهنگی رو با فعالیت‌هاشون داره. پس اگه میخوای خودت و دفتر برنامه‌ریزی‌ات مثل هم فکر کنین، باید سعی کنی طرحی رو انتخاب کنی که بیشترین هماهنگی رو با خودت داره.

اگه برای برنامه‌ریزی کردن وقت کافی در نظر نگیری و تلاشی نکنی، استفاده از این دفاتر بهت هیچ کمکی در نظم دادن به کارها نمیکنن.

برای داشتن انگیزه بیشتر برای استفاده هر روزه میتونی توی دفترت رو طراحی کنی، واشی یا استیکر بچسبونی یا طوری برنامه‌ریزی کنی که میدونی حاضری هر روز انجامشون بدی و از انجام دادنشون فراری نیستی.

پس مهمترین علت عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی‌ات اینه که باید طوری برنامه‌ریزی کنی که مطمئن هستی از پس انجامشون برمیای و حاضری برای فعالیت‌های مختلفی که برنامه ریختی، وقت کافی بزاری. در غیر این صورت اهمیتی نداره چه مدت وقت صرف کرده باشی تا زمانی که متعهد به استفاده از برنامه‌های شخصی خودمون نباشیم و تلاشی برای به سرانجام رسوندنشون نکنیم، برنامه‌ریزی بی‌فایده و بی‌ثمر خواهد بود.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: کایلین بروک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن