You dont have javascript enabled! Please enable it! 3 نقش کلیدی ردیاب عادت در بولت ژورنال | منُ بولت ژورنالم
آموزش بولت ژورنال

ردیاب عادت و نقش اساسی آن در بولت ژورنال

در سیستم برنامه‌ریزی بولت ژورنال، جدول هبیت ترکر بخش جدایی ناپذیری از این روش به حساب میاد. بیشتر افراد موفق برای رسیدن به مهمترین اهداف و برنامه‌هاشون، زمانبندی و برنامه‌ریزی دقیقی دارن و با استفاده از ردیاب عادت در بولت ژورنال میزان پیشرفت در رسیدن به این اهداف رو به سادگی اندازه‌گیری میکنن.

ردیاب عادت چیه و چطور انجام میشه؟

پیگیری عادت‌ها، روش ساده اندازه‌گیری عادت و هدف انجام شده است. ابتدایی‌ترین نوع ردگیری عادت استفاده از تقویم‌هاست. با استفاده از تقویم میتونیم به سادگی روزهایی که فعالیت مورد نظر رو انجام دادیم، علامت بزنیم و میزان پیشرفت خودمون رو به کمکش مشاهده و به صورت دقیق و کارآمد اندازه‌گیری کنیم.

برای مثال: اگه در روزهای زوج فعالیتی مثل دویدن رو به عنوان یک هدف انجام میدیم، با زدن علامت ضربدر بر روی تقویم میتونیم در آخر هر ماه میزان پیشرفتمون در دویدن رو ببینیم و مدرکی برای اثبات به خود داشته، انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت بدست بیاوریم.

ردیاب عادت چیه و چطور انجام میشه؟

استفاده از جدول پیگیری عادت به 3 دلیل کارآمد و موثره!

  1. به خاطر قابل مشاهده بودن، نوعی یادآوری برای انجام فعالیت‌ها به حساب میاد.
  2. دیدن میزان پیشرفت باعث انگیزه شده و امکان انجام فعالیت با جدیت بیشتری رو فراهم میکنه.
  3. ثبت موفقیت‌ها باعث ایجاد حس رضایتمندی در فرد میشه.

1) ردگیری عادت انجام فعالیت رو یادآوری میکنه.

چون جدول عادت نگاری به سادگی قابل مشاهده‌اس، انجام فعالیت‌های روزانه به سادگی بهمون یادآوری میشه و کمک میکنه که فعالیت‌های مهم رو فراموش نکرده و در انجامشون کوتاهی نکنیم.

تحقیقات نشون داده افرادی که از ردیاب عادت استفاده میکنن، نسبت به سایرین در رسیدن به اهدافشون موفق‌تر هم عمل میکنن.

همه ما فکر میکنیم که به خوبی در حال انجام فعالیت‌های مختلفمون هستیم، اما اندازه‌گیری میزان پیشرفت بهمون کمک میکنه تا بهتر فعالیت‌هامون رو مدیریت کنیم و در انجامشون کوشا باشیم.

2) پیگیری عادت‌ها برای ادامه دادن هدف بهت انگیزه میده.

بهترین شکل انگیزه، مشاهده میزان پیشرفت فردیست. وقتی نسبت به رو به جلو حرکت کردن بازخوردی دریافت می‌کنیم، ناخودآگاه برای ادامه مسیر انگیزه بیشتری هم داریم. در این بین ردگیری عادات یه مزیت بزرگ به حساب میاد مخصوصا اگه یه روز بد رو پشت سر گذاشته باشیم.

در این شرایط خیلی ساده مسیری که طی کردیم رو فراموش می‌کنیم اما با استفاده از جدول ردیاب عادت به سادگی تلاش‌ها و زحماتمون رو می‌بینیم و انگیزه‌ای دوباره برای ادامه مسیر پیدا می‌کنیم.

3) عادت نگاری باعث احساس رضایت آنی میشه.

ردگیری کردن فعالیت‌ها حس دریافت یه جایزه رو به فرد القا میکنه. ضربدر زدن فعالیت انجام شده احساس رضایت در فرد ایجاد و مشاهده فعالیت‌های انجام شده، باعث تقویت انگیزه شده و بهره‌وری رو بالا میبره.

پیگیری عادت‌ها برای ادامه دادن هدف بهت انگیزه میده

چطور از ردیاب عادت استفاده کنیم؟

با توجه به منفعت‌های زیاد ردگیری عادات، عادت نگاری برای هر موقعیت و هر فردی جوابگو نیست. بیشتر افراد نسبت به ردگیری کردن فعالیت‌ها مقاومت نشون میدن و احساس میکنن دو وظیفه به سایر وظایفشون اضافه شده:

  • انجام فعالیت مورد نظر
  • علامت زدن در صورت تکمیل انجام فعالیت

برای ساده‌تر کردن فرایند عادت نگاری چه کار کنیم؟

اول، از مهمترین فعالیت‌ها شروع کن. از تعداد کم شروع و به مرور به این تعداد اضافه کن.

دوم، بعد از انجام هر فعالیت، علامت ضربدر رو بزن.

برای مثال: دو ساعت تمرین زبان انگلیسی در روز. بعد از انجام دادن فعالیت، همون لحظه باید در جدول پیگیری عادت علامت ضربدر رو بزنی.

در واقع بحث اصلی این مقاله هم به همین عمل عادت کردن به استفاده از ردیاب عادت‌ها اشاره داره. این قانون ساده بهت یادآوری میکنه که بعد از انجام فعالیت‌ها، از این جدول‌ها استفاده کنی.

برای تبدیل کردن فعالیت به عادتی منظم چقدر وقت لازمه

برای تبدیل کردن فعالیت به عادتی منظم چقدر وقت لازمه؟

بر اساس تحقیقات انجام شده تقریبا 66 روز طول میکشه تا فعالیتی که به صورت مرتب در حال انجامش هستیم تبدیل به یه عادت در زندگیمون بشه. البته با توجه به درجه سختی فعالیت‌ها این عدد ممکنه حتی بیشتر هم باشه.

گاهی اوقات این پرسش مطرح میشه که “چقدر طول میکشه تا انجام این عادت ساده بشه؟” یا “چقدر دیگه طول میکشه تا لازم نباشه به خاطر انجامش سختی بکشم؟”

همه عادت‌ها با انجام دادن مداوم ساده‌تر میشن اما این سوال که چقدر طول میکشه اصل عادت نگاری رو زیر سوال میبره چون عادت یعنی انجام مداوم یک فعالیت و وقتی قرار باشه بعد از مدتی از انجام فعالیت دست بکشیم دیگه اسمش عادت نیست.

انجام دادن کارها از روی عادت یه روش زندگیه و اگه دنبال یه روش ساده برای انجام مداوم و طولانی کارها هستی ردیابی عادت تنها وسیله برای رسیدن به این هدف مهم و بزرگه. تنها روشیه که از نظر بصری برای ادامه فعالیت هر روز بهت انگیزه میده و مشوق اصلیت در رسیدن به اهدافته.

سیستم بولت ژورنال در حال حاضر بهترین شیوه برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف به حساب میاد و جدول هبیت ترکر هم نقش مهم و کلیدی در این سیستم ایفا میکنه و نمیشه بدون استفاده از ردیاب عادت این روش برنامه‌ریزی رو تصور کرد.

خوشبختانه از اونجایی که فروشگاه منُ بولت ژورنالم در زمینه طراحی قالب‌های آماده بولت ژورنال‌ نویسی فعالیت میکنه، طرح‌ها و صفحات آماده برای پیگیری عادت، در قالب فایل‌های چاپی و متنوع آماده کرده که میتونی در همین لحظه تهیه و به سادگی ازشون استفاده کنی.


دانلود انواع صفحه ردیاب عادت

صفحه ردیاب عادت بولت ژورنال ولنتاین


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: جیمز کلیر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن