You dont have javascript enabled! Please enable it! چیدمان صحیح صفحات برای چاپ در دفترسازی | منُ بولت ژورنالم
ببین و یاد بگیر

آموزش چیدمان صحیح صفحات برای چاپ در انواع دفترسازی

نحوه چاپ کاغذ و شیوه پرینت گرفتن از صفحه به نوع چاپگری که در حال استفاده هستیم بستگی داره. در حال حاضر چاپگرهای مختلفی در سطح بازار موجود هستن که هرکدام تنظیمات و امکانات مخصوص به خود رو دارن. حتی در بعضی از مدل‌ها، بین چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید از نظر نحوه چیدمان صحیح صفحات برای چاپ، تفاوت وجود داره.

بعضی از چاپگرهای جدید، گزینه ای به نام Border-less دارن که کمک میکنه در هنگام چاپ بر روی برگه، چاپ بدون هیچ حاشیه‌ای انجام بشه. یعنی با استفاده از گزینه “بی‌حاشیه” طرح به صورت کلی تمام برگه رو در برمیگیره و حاشیه سفید رنگ به جا نمیذاره.

استفاده از این گزینه بیشتر برای چاپ کاغذهای طرحدار مناسبه و در صورتیکه چاپگرت از این گزینه پشتیبانی نمیکرد، مشکلی از بابت چاپ دفترهای بولت ژورنال یا برنامه‌ریزی موجود در فروشگاه نداری.

اما در بیشتر چاپگرها، بخصوص نسخه‌های قدیمی‌تر این گزینه وجود نداره پس امکان چاپ به صورت تمام صفحه هم امکان‌پذیر نیست.

قبل از نوشتن این مقاله، میخواستم در مورد نحوه پرینت گرفتن به صورت دقیق و جامع بنویسم اما بعد از ساعت‌ها تحقیق و جستجو به این نتیجه رسیدم که امکان نداره به شکل یه قانون مشخص در این باره آموزشی ارائه کرد، پس از نوشتن صرف نظر کردم.

برای بهترین نتیجه و نحوه چیدمان صحیح صفحات برای چاپ باید از قبل درباره چاپگری که در حال استفاده هستی تحقیق کنی.

برای مثال میتونی با جستجو در اینترنت اطلاعات بیشتری درباره شیوه پرینت گرفتن به صورت تک رو یا دو رو با توجه به برند دستگاهت بدست بیاری.

در چه اندازه‌ای طرح‌های آماده در فروشگاه رو چاپ کنیم؟

تمام بولت ژورنال‌ها و دفتر برنامه‌ریزی طراحی شده در فروشگاه منُ بولت ژورنالم برای چاپ بر روی برگه‌های A5 تهیه شده و در زمان چاپ میتونی روی هر برگه A4 دو صفحه رو چاپ کنی.

دوخت دفتر و یا کتاب به روش‌های مختلفی انجام میشه. من سعی کردم در این مقاله ساده‌ترین روش‌ها رو انتخاب و بهت آموزش بدم.

هر کدوم از روش‌های زیر طرفدارهای خاص خودشون رو دارن و با توجه به زمانی که در اختیار داری میتونی از بینشون یکی رو انتخاب و به کمک نحوه پرینت گرفتن مخصوص به خودش، دفترت رو به بهترین شکل برای خودت درست کنی.

روش‌های مختلف نحوه چیدمان صحیح صفحات برای چاپ

قبل از چاپ صفحات باید تصمیم بگیریم که قصد داریم از کدوم یکی از روش‌های دفتر‌سازی استفاده کنیم، با توجه به نحوه چیدمان صحیح صفحات مربوط به اون روش، موقع چاپ شماره صفحاتمون رو به درستی کنار هم قرار بدیم.

اگه میخوای به صورت دو رو برگه‌ها رو چاپ کنی برای ترتیب صحیح صفحات و نحوه پرینت گرفتن از تصاویر زیر کمک بگیر. اعداد بزرگ نوشته شده روی صفحات، اعداد لیست اولیه که خودمون درست میکنیم هستن. در این باره در پایین این مطلب بیشتر توضیح دادم.

به سه روش کلی میشه برگه‌های A4 رو به یک دفتر زیبا تبدیل کرد:

  1. تک برگی
  2. تمامی برگه‌ها
  3. دسته‌های چهارتایی

روش تک برگی

در روش تک برگی، برگه A4 از وسط به دو قسمت نصف و برش میخوره.

برای تبدیل برگه‌ها به دفتر در این روش میشه از یکی از دو شیوه زیر استفاده کرد:

  1. سیمی مشاهده آموزش
  2. سرچسبی مشاهده آموزش
قاعده سیمی و غیره
چیدمان صفحات در روش تک برگی

روش تمامی برگه‌ها

در روش تمامی برگه‌ها، تمام برگه‌ها به روی هم قرار میگیرند و بعد از وسط تا میخورن. در این روش تمامی برگه‌ها به یکباره بهم دوخته و یا منگه میشن.

برای تبدیل برگه‌ها به دفتر در این روش میشه از یکی از سه شیوه زیر استفاده کرد:

  1. منگنه
  2. دوخت ساده مشاهده آموزش
  3. دوخت تزئینی مشاهده آموزش
قاعده همه برگه ها
چیدمان صفحات در روش تمامی برگه‌ها

روش دسته‌های چهارتایی

در روش دسته‌های چهارتایی، برگه‌ها در دسته‌های چهارتایی داخل هم قرار میگیرن و از وسط تا میخورن.

برای تبدیل برگه‌ها به دفتر در این روش میشه از یکی از سه شیوه زیر استفاده کرد:

  1. کِتِل
  2. کاپتیک مشاهده آموزش
  3. جادکمه (دندون موشی) مشاهده آموزش
قاعده دسته چهارتایی
چیدمان صفحات در روش دسته‌های چهارتایی

برای دسته‌های بیشتر از چهار عدد، برای مثال شش تایی باید شش برگه رو با هم از وسط تا کرده، به ترتیب از سمت راست بر روی هر برگه شروع به شماره‌گذاری کنیم. در نهایت صفحات رو باز کرده و با توجه به اعداد اقدام به چاپ میکنیم.

یادت باشه که هر روش قاعده مخصوص به خودشون رو داشتن. برای مثال برای دوخت کاپتیک نمیشه از روش تمامی برگه‌ها استفاده کرد. اما فرقی نمیکنه از روش منگنه یا دوخت ساده برای این روش استفاده کنی.

در این مطلب سه روش کلی برای چاپ و چندین زیرمجموعه مخصوص به خودشون برای ساخت دفتر رو آموزش دادم. پس در انتخاب روش‌ها دقت داشته باش.

چطور صفحات رو براساس روش‌های بالا بدرستی انتخاب کنیم؟

برای چیدمان صحیح برگه‌های دفتر بعد از چاپ باید به نحوه چاپ کاغذ دقت کنیم. اول از همه باید یه لیست از ترتیب صفحات دلخواهمون بسازیم و به هر کدوم یه عدد اختصاص بدیم. پس فایل PDF دفتر خریداری شده رو باز کرده، با توجه به طراحی‌ها چیدمان دلخواهمون رو یادداشت میکنیم.

لیست اولیه دلخواه من برای یک ماه از دفتر بولت ژورنال روباه آبی:

  1. جلد
  2. خالی
  3. کلید
  4. فهرست
  5. فهرست
  6. کارهای آینده
  7. کارهای آینده
  8. تزئینی ماهیانه (فروردین)
  9. ماهیانه
  10. هفتگی یک
  11. هفتگی دو
  12. خواب نگاری
  13. روحیه نگاری
  14. خالی
  15. خالی تزئینی (کاغذ طرحدار)
  16. پشت جلد

به اعداد پشت لیست دقت کن، حتما یادت باشه که تو هم باید به همین صورت لیستت رو بسازی چون این اعداد برای مرحله بعدی خیلی مهم هستن.

بعد از اینکه لیست دلخواهمون رو نوشتیم، نوبت میرسه به پیدا کردن شماره صفحات در فایل PDF.

مثال: جلد (صفحه 1) خالی (صفحه 13)

همین کار رو برای تمام لیست اولیه انجام میدیم:

  1. جلد (ص1)
  2. خالی (ص13)
  3. کلید (ص2)
  4. فهرست (ص3)
  5. فهرست (ص3)
  6. کارهای آینده (ص4)
  7. کارهای آینده (ص4)
  8. تزئینی ماهیانه (فروردین) (ص5)
  9. ماهیانه (ص8)
  10. هفتگی یک (ص9)
  11. هفتگی دو (ص10)
  12. خواب نگاری (ص11)
  13. روحیه نگاری (ص12)
  14. خالی (ص13)
  15. خالی تزئینی (کاغذ طرحدار) (ص14)
  16. پشت جلد (ص15)

انتخاب چیدمان دلخواه و نحوه پرینت گرفتن

با توجه به نوع دفترسازی مورد علاقه‌مون، شروع به چاپ صفحات داخل PDF میکنیم. در این مثال از دوخت کاپتیک که در دسته‌های چهارتایی قرار داره استفاده میکنم.

در این روش روی برگه A4 باید صفحات 16 و 1 چاپ بشن. پس با توجه به لیست اولیه صفحات شماره 15 و 1 از فایل PDF رو در کنار هم چاپ میکنم.

اگه تنظیمات چاپگرت نحوه قرارگیری صفحات رو بهت نشون میده، حتما بهش دقت کن تا صفحات درست مانند الگو کنار هم قرار گرفته باشن نه برعکس.

مثلا: جای صفحه 15 و 1 با هم جا به جا نشده باشن و به شکل 1 و 15 در کنار هم قرار نگرفته باشن.

تنظیمات-چاپگر
اولین برگه از دسته‌های چهارتایی – روی برگه

این برگه پایین‌ترین برگه در دسته چهارتایی است و سه برگه دیگه داخلش قرار میگیرن.

با توجه به تصویر این روش در بالا، برگه اول از اعداد 1-16-2-15 به صورت دو رو تشکیل شده. پس برای چاپ برگه اول باید طرح‌های موجود در این چهار عدد رو روی برگه اول چاپ کنیم.

با توجه به لیست اولیه برای روی برگه اعداد 1 و 15 رو که در فایل PDF با کادر صورتی رنگ در تصویر مشخص شده، در تنظیمات چاپ وارد میکنیم تا صفحات 16 و 1 مورد علاقه ما بر روی برگه چاپ بشه.

میتونی از علامت ویرگول انگلیسی برای انتخاب برگه‌ها در چاپگرت استفاده کنی.

تنظیمات-چاپگر2
اولین برگه از دسته‌های چهارتایی – پشت برگه

برای شیوه پرینت گرفتن پشت همون برگه هم از همین روش استفاده میکنیم. اعداد 14 و 13 رو در کادر وارد کرده تا صفحات 2 و 15 پشت برگه قبلی بدرستی چاپ بشن.

نحوه چاپ کاملا صحیح در نهایت به خودت و میزان آشنایی به شیوه چاپ پرینترت برمیگرده. گاهی ممکنه مجبور باشی از سایر گزینه‌ها مثل چرخش‌ها به صورت عمودی یا افقی هم در چاپ استفاده کنی.

بقیه صفحات رو هم بر اساس همین روش میتونی چاپ کنی.

نوع انتخاب صفحات در نحوه چیدمان صحیح صفحات برای چاپ در هر سه روش مختلف به همین صورت انجام میشه اما شماره‌ها در هر روش جایگاه متفاوتی دارن.

پس اول باید لیست اولیه مورد علاقه‌ات رو تهیه، شماره صفحات انتخابیت رو در فایل PDF پیدا کنی. در مرحله سوم روش دفترسازیت رو انتخاب و بر اساس نحوه پرینت گرفتن اون روش، شماره صفحات رو در تنظیمات چاپگر وارد و برگه‌ها رو به درستی چاپ کنی.

یادت باشه که اعداد در همه روش‌های بالا میتونن تا بی‌نهایت بالا برن. یعنی مثل دسته‌های چهارتایی که آموزشش رو دادم و فقط تا عدد 16 بود، برای دسته چهارتایی دوم و ادامه دادن چاپ، عدد 1 به عدد 17، عدد 2 به عدد 18 و همینطور به ترتیب اعداد رو جایگزین میکنیم.

با استفاده از آموزش نحوه چیدمان صحیح صفحات برای چاپ میتونی به سادگی و بدون دردسر هر مدل دفتری که دوست داشتی رو برای خودت چاپ و ازش به بهترین شکل ممکن استفاده کنی.


دفتر بولت ژورنال با طراحی آماده: روباه آبی

تو هم میتونی همین امروز این دفتر رو تهیه و برای خودت چاپ کنی.

ژورنال روباه آبی3


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن