You dont have javascript enabled! Please enable it! مزایا و معایب روش بولت ژورنال | منُ بولت ژورنالم
آموزش بولت ژورنال

مزایا و معایب روش بولت ژورنال

بولت ژورنال نوعی تقویم سازمان‌دهیست، ساده اما درعین‌حال واضح و مشخصه و قوانین خاص خودش رو داره. اما بااین‌حال با توجه به نیازت می‌تونی صفحات بیشتری رو طراحی کنی. ایده اصلی طراح این بود که تمام یادداشت‌ها، قرار ملاقات‌ها، وظایف و افکارت رو در یک مکان داشته باشی.

اگه دوست داری بیشتر با روش بولت ژورنال آشنا بشی پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله رو بخونی…

توی این پست می‌خواهیم درباره مزایا و معایب روش بولت ژورنال حرف بزنیم. مزایا روش بولت ژورنال خیلی بیشتر از معایبش هستن و هر کسی با یک‌بار استفاده متوجه این مسئله میشه. این روش وادارت می‌کنه که هر روز ازش استفاده کنی و به زندگیت نظم بدی.

مزایا و معایب روش بولت ژورنال چیست؟

درست مثل سایر بخش‌های زندگی، بولت ژورنال نویسی هم روی خوب داره و هم بد.

مزایا روش بولت ژورنال

اقتصادیه. چون فقط به یه دفتر و خودکار و یا مداد احتیاج داری.

منابع رو هدر نمیدی. در سالنامه‌ها که برای هر روز فضای خالی وجود داره وقتی ازش استفاده نشه اون قسمت در حقیقت اسراف ‌شده و به هدر رفته. اگر هم قرار باشه قرار و کارهای زیادی رو داخلشون بنویسی به‌خاطر کمبود فضا توی هم فشرده میشن و این دو حالت هیچ وقت در بولت ژورنال نویسی اتفاق نمی‌افته.

منعطف بودن بولت ژورنال

منعطفه. تمام نمادها قابل تغییر و ویرایش هستن. از هر نمادی هم که بخوای می‌تونی برای تفکیک کارهایت استفاده کنی.

قابل تغییر. برنامه‌های زیادی برای برنامه‌ریزی وجود دارن که همه‌شون تو رو وادار به انجام روش پیش‌فرض خودشون می‌کنن اما بولت ژورنال با اینکه قواعد مشخصی داره بااین‌حال دستت رو در خیلی از موارد باز گذاشته و قابل‌تغییره.

مجموعه‌ها. در بولت ژورنال از انواع مجموعه‌ها مثل: ردیاب عادت، ردیاب روحیه، ردیاب خواب، رهاسازی ذهن و غیره می‌تونی استفاده کنی و محدودیتی دراین‌باره وجود نداره.

از دفترت به‌عنوان دفتر یادداشت هم می‌تونی استفاده کنی. تقویم‌های کمی هستن که این امکان رو در اختیارت قرار میدن. با نوشتن مسائل رو بهتر در حافظه نگه می‌داریم و این روش به‌سادگی این امکان در اختیارمون قرار میده.

بولت ژورنال باعث نظم دهی به ذهنت میشه. هرچیزی رو می‌تونی با لیست کردن از ذهنت خارج کنی که همین هم باعث ایجاد آرامش میشه.

یه روتین آرامش‌بخش شبانه اس چون می‌تونی کارهای فردایت رو لیست کنی و ببینی امروز چه کارهایی رو انجام دادی و یه سلاح قدرتمند مخفی برای ایجاد عادات و روتین های جدید در زندگی است.

هر وقت که در زندگی احساس شکست و بازنده بودن بهت دست بده می‌تونی به دفتر بولت ژورنالت برگردی و دستاوردهای قبلیت رو به‌خاطر بیاری.

با استفاده از روش بولت ژورنال دیگه ایده‌ها و افکارت رو به‌سادگی فراموش نمی‌کنی.

تحقیقات ثابت کرده عمل نوشتن باعث کاهش استرس میشه و بولت ژورنال نویسی هم یه فرصت عالی برای رسیدن به آرامش رو در اختیارمون می‌ذاره.

معایب روش بولت ژورنال

منعطف بودن. در هنگام شروع همه از روش پیش‌فرض استفاده می‌کنن و مدت‌ها طول می‌کشه تا بتونی به حالتی که بیشترین بازدهی رو برات داره برسی. یا ممکن بدلیل همین منعطف بودن مرتب درحال تغییر قالب‌ها باشی و وقت زیادی رو به این کار اختصاص بدی.

بولت ژورنال به عملیات روزانه و منظم احتیاج داره. اگه بذاریش کنار خیلی راحت از ریتم خارج میشی و ممکنه دیگه نوشتن مرتب و هر روزه برات معنا و مفهوم خودش رو از دست بده و دفترت برای روزها و هفته‌ها گوشه اتاقت خاک بخوره.

برای نوشتن از دست خودت استفاده می‌کنی و ممکنه باعث بشه که دستت به‌ مرور زمان درد بگیره و یا اگه خط بدی داشته باشی به‌طورکلی استفاده از این روش رو کنار بزاری.

قالب های گوناگون بولت ژورنال

قالب‌های گوناگون. در بولت ژورنال قالب‌های مختلف زیادی وجود داره و ممکنه ارزش این ‌همه فکر و ایده پردازی برای قالب‌های جدید رو برات نداشته باشه و ترجیح بدی از همون سالنامه‌ها استفاده کنی.

چون امکان تهیه نسخه پشتیبان روی فضای ابری و گذاشتن رمز بر روی دفترت وجود نداره باید دفترت رو در جای امن بزاری و گمش نکنی. حتی ممکنه توی خونه دفترت رو جا بذاری و وقتی احتیاجش داری کنارت نباشه و از برنامه‌هایت خبر نداشته باشی.

نتیجه‌گیری

وقتی توی اینترنت جست‌وجو می‌کنی ممکنه با طراحی‌های خلاقانه زیادی روبرو بشی که انجامشون ممکنه ساعت‌ها وقت بگیره که این مسئله هیچ ارتباطی به مزایا و معایب روش بولت ژورنال نویسی هم نداره البته چون به ‌طور کلی جایگاهی در خلق این روش نداشته و اصل هدف استفاده از این روش نشون دادن قدرت طراحی و خلاقیتتون به همدیگه نیست.

از بولت ژورنال نباید به‌ عنوان وقت گذران استفاده کرد بلکه به کمکش باید وقت بیشتری بدست آورد حتی بولت ژورنال‌های مینیمالیستی هم قدرت زیادی در بالا بردن بهره‌وری دارن. پس معایب روش بولت ژورنال رو نادیده بگیر و از همین امروز تو هم به جمع طرفداران بولت ژورنال نویسی اضافه شو و به زندگیت نظم بده.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: بوجوئینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن