You dont have javascript enabled! Please enable it! چطوری با استفاده از جعبه آیزنهاور فعال‌تر باشیم؟ | منُ بولت ژورنالم
برنامه‌ریزی و هدفگذاری

چطوری با استفاده از جعبه آیزنهاور فعال‌تر باشیم؟

دوایت آیزنهاور سی و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا بود و در زمان ریاست، برنامه‌ها و دستاوردهای مهمی رو به ارمغان آورد که از جمله آن‌ها میشه به ناسا، دارپا و غیره اشاره کرد.

آیزنهاور یه قدرت خارق‌العاده داشت و می‌تونست برای هفته‌ها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها کارهای خودش رو معلق نگه‌ داره. تعجبی نداره که درحال‌حاضر خیلی‌ها از روش مدیریت زمانی که به جعبه آیزنهاور معروفه استفاده می‌کنن.

جعبه آیزنهاور: چطوری بهتر فعالیت کنیم؟

استفاده از استراتژی آیزنهاور به‌شدت کار راحتیه. با استفاده از جدول تصمیم‌گیری زیر می‌تونی براساس چهار اولویت فعالیت‌هایت رو تقسیم‌بندی کنی:

  • ضروری و مهم (کارهایی که باید فورا انجام بشه)
  • مهم اما نه ضروری (کارهایی که می‌تونن بعدا انجام بشن)
  • ضروری اما بی‌اهمیت (کارهایی که می‌تونی به دیگران واگذار کنی)
  • غیرضروری و بی‌اهمیت (کارهایی که می‌تونی حذف کنی)

تفاوت بین ضروری و مهم

چیزی که ضروریه به‌ندرت مهمه و چیزی که مهمه به‌ندرت ضروری!دوایت آیزنهاور

کارهای ضروری چیزهایی هستن که احساس می‌کنی باید نسبت بهشون واکنش نشون بدی مثل پاسخ به نامه‌ها، پاسخ به تلفن و غیره. درحالی‌که به گفته‌ی برت مککِی “کارهای مهم اون‌هایی هستن که به مأموریت‌ها، ارزش‌ها و اهداف بلندمدت ما برمی‌گردن

جدا کردن این تفاوت‌ها برای یک‌بار کار راحتیه ولی اگه قرار باشه مدام این کار رو انجام بدی اون‌جاست که این کار مشکل میشه.
به‌همین دلیله که جعبه آیزنهاور به‌طور موثر یک چارچوبی رو در اختیارت قرار میده که مرتب می‌تونی درباره برنامه‌هایت تصمیمات جدید بگیری.

تفاوت بین ضروری و مهم در استراتژی آیزنهاور

روش‌های تصمیم‌گیری بهتر

  • قبل‌ از بهینه‌سازی حذفش کن
  • این وظیفه به رسیدن به هدفم کمکی می‌کنه؟

قبل‌ از بهینه‌سازی حذفش کن

گاهی اوقات بهترین روش انجام دادن یک کاری انجام ندادنش به طور کلیه. این مسئله ارتباطی به تنبلی کردن نداره بلکه یه نیروییه که مجبورت می‌کنه از بین تصمیماتت فقط اونایی رو نگه داری که به سمت اهدافت سوق داده میشن و کارهایی که تو رو از رسیدن به اهدافت دور نگه می‌دارن رو به‌طور کلی حذف کنی.

با انجام دادن انواع کارها و پرمشغله نشون دادن خودمون بیشتر اوقات سعی می‌کنیم که به خودمون بفهمونیم ما آدم‌های تنبلی نیستیم و دائم مشغول به کاریم درحالی‌که تمامی وظایف برای به سرانجام رسیدن ضروری نیستن و این‌طور پرمشغله بودن خود نوعی از تنبلیست چرا که سعی می‌کنیم با انجام دادن وظایفی که اصلا سخت نیستن، خودمون را از انجام کارهای سخت و ضروری دور کنیم و در شب‌هنگام به خودمون بقبولونیم که امروز کارهای زیادی انجام دادیم درحالی‌که بیشتر کارهای انجام‌شده حتی ما رو به رسیدن به اهدافمون نزدیک هم نکردن.

پس با استفاده از روش جعبه آیزنهاور می‌تونیم به‌راحتی تشخیص بدیم که چه کاری ضروری و چه کارهایی بی‌اهمیت هستن و می‌تونیم به‌جای تکرار مداوم از برنامه کاری خارجشون کنیم.

درحقیقت اگر تمام کارهایی که فقط باعث میشن وقتت رو تلف کنی کنار بزاری دیگه لازم نیست دنبال مقالات بهره‌وری بگردی چون همین حالا هم با انجام فعالیت‌های مهم در کارهایت بهره‌وری داری.

این وظیفه به رسیدن به هدفم کمکی می‌کنه؟

اگه نمی‌تونی به‌سادگی فعالیت‌های وقت‌ تلف‌ کن رو کنار بذاری می‌تونی با استفاده از دو سؤال زیر جعبه آیزنهاور رو بهتر درک کرده و تصویر شفاف‌تری از فعالیت‌هات داشته باشی:

  1. به چه هدفی این کار را انجام می‌دهم؟
  2. مهم‌ترین ارزش در زندگی من چیست؟

با پاسخ‌دادن به این سؤال‌ها می‌تونی وظایفت رو دسته‌بندی کنی و تصمیم بگیری کدوم یک از فعالیت‌ها رو انجام و کدوم رو حذف کنی.

جعبه آیزنهاور یک روش کامل و عالی نیست اما برای تصمیم‌گیری به‌جهت بالا بردن بهره‌وری یک استراتژی فوق‌العاده مفیده که کمک می‌کنه کارهایی که وقت‌ تلف‌ کن هستن، فشار روحی ایجاد می‌کنن و یا کمتر به اهدافت مرتبط هستن رو به‌راحتی حذف کنی.

استراتژی آیزنهاور در حال حاضر در روش تخلیه ذهن بولت ژورنال هم استفاده می‌شه که به‌طور مفصل در این پست برات نوشتم. بهت پیشنهاد می‌کنم که به این مقاله هم سر بزنی تا بیشتر با این روش و نحوه استفاده عملی ازش آشنا بشی.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: جیمز کلیر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن