You dont have javascript enabled! Please enable it! 7 قدم برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله | منُ بولت ژورنالم
برنامه‌ریزی و هدفگذاری

7 قدم برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله

گاهی اوقات توی زندگی‌هامون به روزهایی میرسیم که بی‌نهایت شلوغ و پر از کارهای مختلفه، همه رو هم باید درست و به موقع انجام بدیم. اما در مورد بعضی‌هامون قضیه پیچیده‌تر هم هست و به طور کلی یه زندگی پر‌مشغله و سخت داریم و احتیاج داریم که به هر شکلی که شده بهش نظم بدیم تا زیر بار فشارهای مختلف دوام آورده و به زندگی ادامه بدیم.

برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله‌ات میتونی به کمک روش‌های معرفی شده زیر، زندگیت رو اونطور که خودت میخوای مدیریت و از پیچیدگی خارج کنی.

معرفی 7 قدم موثر اما ساده برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله

به کمک تخلیه ذهن، ذهنت رو خالی کن

  • به کمک تخلیه ذهن، ذهنت رو خالی کن

اولین راهکار برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله، استفاده از روش تخلیه ذهنه. به کمک این روش میتونی به سادگی افکار و ایده‌هایی که مرتب توی ذهنت در حال حرکتن رو ثبت کنی و به اصطلاح ذهنت رو ازشون خالی و پاک کنی.

اگه دوست داری بیشتر درباره این روش بدونی و می خوای که حتما انجامش بدی مقاله رهاسازی ذهن رو توی سایت بخون.

  • اگه مشکلی ایجاد نمیکنه انجامش بده

وقتی که ذهنت رو خالی کردی میتونی به بعضی از کارهایت اجازه بدی که به ذهنت برگردن. اما حواست باشه اگه قرار باشه به تمام لیستی که تهیه کردی اجازه برگشتن بدی و بخوای همه رو با هم انجام بدی، دوباره به همون حالت پرمشغله با یه ذهن شلوغ برمیگردی.

پس باید اولویت بندی کنی و هرکاری رو در زمان درست خودشون انجام بدی.

  • تعهداتت رو نظم بده

اگه به هر دعوتی جواب بله بدی، در نهایت با دنیایی از تعهدات انجام نشده رو به رو میشی و همین هم باعث میشه که زندگی‌ات از حالت عادی خارج و به یه زندگی شلوغ و بی‌نظم تبدیل بشه.

باید همیشه موقعی که داری به کسی قولی میدی، قراری میزاری یا دعوتی رو قبول می کنی این مسئله رو در نظر بگیری که در طی روز به انجام این جور کارها متعهد شدی و اگه بیشتر از توانت هستن باید نه گفتن رو یاد بگیری.

  • بعضی از کارها رو به ماه‌های بعدی موکول کن

برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله، گاهی اوقات لازمه که انجام بعضی از کارها رو به ماه‌های بعدی موکول کنیم. برای مثال به عنوان یه معلم یا حتی دانش آموز که تابستون‌ها وقت‌های آزاد بیشتری داری، میتونی انجام بیشتر پروژه‌ها رو به اون زمان موکول کنی. مثل یادگیری یه هنر تازه یا نوشتن کتاب، گرفتن مهمونی با جمعیت‌های بیشتر و یا حتی رفتن به مسافرت‌های بلند مدت و…

پروژه های بزرگتر رو به چند بخش تقسیم کن

  • پروژه‌های بزرگتر رو به چند بخش تقسیم کن

حالا که ذهنت رو خالی و کارها رو اولویت بندی کردی، نوبت میرسه به تقسیم‌بندی پروژه‌های بزرگ تا بتونی خیلی راحتتر به سرانجام برسونیشون.

برای مثال میتونی به جای استفاده از صفحات هفتگی در بولت ژورنال از صفحات روزانه استفاده و کارهایت رو به بخش‌های کوچکتر و به صورت روزانه برنامه‌ریزی کنی تا بتونی راحتتر و با تحمل فشار ذهنی کمتری کارهایت رو به موقع انجام بدی.

  • جدول زمانی درست کن

با استفاده از جدول‌های زمانی میتونی برنامه‌هایت رو خیلی بهتر مدیریت کنی. برای مثال میتونی برای شروع از روش زمانبندی زیر شروع کنی:

  • صبح
  • ظهر
  • بعد از ظهر
  • شب
  • فعال ترین زمان بدنی (پر‌انرژی‌ترین زمان)

برای هر کدوم از گزینه‌های بالا میتونی یه خونه در نظر بگیری و با توجه به زمان و فعالیت‌هایی که داری هر کدوم رو توی یکی از این خونه‌ها بنویسی و انجامشون بدی.

با به کار‌گیری این روش میتونی به سادگی یه قدم بزرگ توی نظم دادن به زندگی پر‌مشغله‌ات برداری.

  • به اندازه کافی بخواب

اهمیتی نداره چقدر خوب و دقیق برنامه‌ریزی کنی تا زمانی که خواب کافی نداشته باشی نمیتونی به درستی فعالیت‌هایت رو انجام بدی و خستگی مانع کارایی‌ات میشه.

خواب راحت داشتن یه نعمته و با وجود داشتن یه ذهن شلوغ این نعمت به راحتی از زندگیمون بیرون میره. وقتی یه ذهن خسته و پر آشوپ داشته باشی، خواب راحتی هم نداری پس برای رفع این مشکل راه‌های زیر رو امتحان کن:

  • یه دوش بگیر
  • کارهای فردات رو به شکل لیست دربیار
  • برای 20 دقیقه کتاب بخون
  • و در نهایت بخواب

شاید در نگاه اول روش‌های معرفی شده‌ی بالا مفید به نظر نیاد اما وقتی تلاش کنی کم کم متوجه تغییرات توی زندگیت میشی.

همیشه باید وظایفی که روی دوشمونه رو انجام بدیم اما همین وظایف نباید باعث بشن وقت کمتری برای خودمون داشته باشیم. پس به کمک روش‌های بالا باید سعی کنیم به زندگیمون نظم بدیم و انجام وظایفمون رو ساده‌تر از قبل کنیم.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: کایلین بروک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن