You dont have javascript enabled! Please enable it! ژورنال نویسی روزانه و تاثیر مثبت آن بر زندگی | منُ بولت ژورنالم
ژورنال نویسی

ژورنال نویسی روزانه و تاثیر مثبت آن بر زندگی

ژورنال نویسی روزانه در تعریفی ساده، به تفکراتمون درباره زندگی شخصی و نوشتن آن‌ها گفته میشه. اما همین عمل فوق‌العاده ساده ژورنال نویسی، نقش اساسی و کلیدی در زندگی افراد موفق ایفا و رسیدن به اهداف و خواسته‌های درونی رو به سادگی امکان پذیر میکنه.

همونطور که میدونی روزانه نویسی عادت همیشگی خیلی از نویسنده‌های بزرگ جهان به شمار میاد اما بیشتر افراد متفکر و دانشمند، مثل چارلز داروین، ماری کوری، لئوناردو داوینچی و غیره هم به صورت مرتب ژورنال نویسی روزانه انجام می‌دادن و افکار مهم خودشون رو یادداشت می‌کردن.

اما چرا بیشتر افراد موفق برای نوشتن افکارشون وقت صرف می‌کردن؟ این کار چه تاثیری توی زندگی داره؟

فواید ژورنال نویسی روزانه به صورت منظم

فواید ژورنال نویسی روزانه به صورت منظم

عمل نوشتن افکار روی کاغذ تنها فایده ژورنال نویسی نیست و در کنارش فواید خیلی زیاد دیگه‌ای هم وجود داره که توی این قسمت چند تا از بهترین‌ها رو بررسی می‌کنیم.

ژورنال نویسی به یادگیری درس‌های تازه درباره تجربیات گذشته کمک می کنه. خوندن دفترهای قدیمی‌ات مثل خوندن دوباره یه کتاب عالی میمونه. جملات جدیدی رو کشف می‌کنی و گذشته رو به شکل جدیدی می‌بینی، با این تفاوت که این بار داری داستان زندگی خودت رو مرور می‌کنی.

خوندن نوشته‌های قبلی، کمک میکنه تا امروز بهتر تصمیم بگیری و دید بهتری نسبت به مسائلی که قبلا یک‌بار پشت سر گذاشتی داشته باشی و در یک‌کلام از تجربیات گذشته درس‌های تازه‌ای بگیری.

ژورنال نویسی روزانه حافظه‌ات رو تقویت می کنه. همین‌طور که زمان ظاهر انسان‌ها رو دستخوش تغییر می کنه، ذهن و طرز تفکر رو هم بدون اینکه متوجه باشیم تغییر می‌ده.

باورهای ما به آرومی با هر تجربه‌ای که در زندگی کسب می‌کنیم تغییر می کنه و نوشته‌های ژورنال‌های گذشته این قدرت رو دارن که به راحتی افکارمون رو در زمان ثابت نگه دارن.

نگاه کردن به عکس‌های سالهای گذشته خیلی جالب و سرگرم کننده‌اس چون میتونیم به سادگی ببینیم که چه شکلی بودیم اما با خوندن نوشته‌های گذشته حتی بیشتر سرگرم و متعجب میشیم چون نوع تفکری که داشتیم رو به یادمون میاره.

ژورنال نویسی برای یه زندگی بهتر بهت انگیزه می‌ده. اگه بدونیم تمام فعالیت‌هایی که در طی روز انجام میدیم جایی ثبت میشه، تمام سعی خودمون رو می‌کنیم که حداقل یه کار مثبت تا قبل از تموم شدن روز توی زندگی برای خودمون انجام بدیم.

ژورنال نویسی روزانه یه مدرک معتبر از پیشرفت شخصیه. نوشتن فقط یک جمله در روز درباره کار مثبت و مفیدی که انجام دادی باعث میشه توی روزهایی که احساس منفی و بدی نسبت به خودت داری، کمک بزرگی به حساب بیاد و مشوقت باشه.

درحالیکه بدون ثبت روزهامون، توی این روزهای بد به راحتی میزان پیشرفت خودمون رو فراموش می‌کنیم و یا نادیده می‌گیریم. پس با کمک ژورنال نویسی میتونیم به سادگی مدرک مهمی از پیشرفت‌هایی که توی ماه‌ها و یا سال‌ها به‌دست آوردیم به نفع خودمون استفاده کنیم و به راحتی ناامید نشده و دست از تلاش برنداریم.

تا اینجا درباره فواید ژورنال نویسی روزانه حرف زدیم اما جدا از این فواید، ژورنال نویسی یه ایراد و مشکلی هم داره…

بیشتر مردم درباره روزانه نویسی ایده‌هایی دارن و بعضی‌ها حتی واقعا انجامش میدن اما تبدیل کردن این عمل به یه عادت، کار سخت و مشکلیه.

چالش تبدیل کردن روزانه نویسی به یه عادت منظم

بیشتر نوجوان‌ها حتی برای یکبار، تجربه ژورنال و خاطرات نویسی رو دارن اما تقریبا تعداد خیلی کمی از همین نوجوان‌ها وقتی به سن‌های بالاتری میرسن، این عادت رو ادامه میدن.

از بزرگترین دلایل کمرنگ شدن نقش ژورنال نویسی روزانه بیشتر شدن مسئولیتهاست. با افزایش مسئولیت وقت بیشتری رو هم باید صرف انجام کارهای مختلف کنیم و در نهایت به این نتیجه میرسیم که حتی نوشتن روزی یک جمله کاری بیهوده است و به سادگی از زندگی پرمشغله‌مون حذفش می کنیم.

اما همینطور که در بالا گفتیم، روزانه نویسی در کنار ساده یا پیچیده بودن، دارای فواید خیلی زیادیه و خوبه که راحت از کنارش نگذریم و وقت مناسبی رو بهش اختصاص و به سادگی هم انجامش بدیم.

چالش تبدیل کردن روزانه نویسی به یه عادت منظم

چطوری عمل ژورنال نویسی رو ساده تر کنیم؟

هیچ راه درست و صحیحی برای روزانه نویسی وجود نداره. میتونی هر زمان که خواستی و هر طور که دوست داشتی بنویسی. هیچ قانونی و محدودیت مشخصی وجود نداره. برای نوشتن فقط به یک برگه خالی احتیاج داری.

البته با اینکه هیچ راه صحیحی وجود نداره اما یه راه خیلی ساده‌ای هست…

نوشتن یک جمله در روز!

مهمترین مزیت نوشتن روزی حتی یک جمله به سرگرم کننده بودنشه. راحت انجامش میدی و به خاطرش احساس خوبی داری، به همین خاطر دوباره به سمتش برمیگردی.

و به همین سادگی کم کم ژورنال نویسی هم تبدیل به یه عادت روزانه و البته موفقی در زندگیت میشه.

ایده‌های ژورنال نویسی روند نوشتن رو ساده‌تر میکنن

به کمک ایده‌های ژورنال نویسی که توی سایت منُ بولت ژورنالم هم پیدا میشن، میتونی به سادگی برای نوشتن یک جمله در روز ازشون استفاده و نوشتن رو از همون لحظه شروع کنی.

با ۲۵ سوال خودتو بشناس!
۳۳ ایده برای ژورنال نویسی روزانه
30 سوال برای خودشناسی و درک بهتر خود

با نوشتن روزی یک جمله شروع کن. برای این کار کافیه در یک برگه 30 تا 31 ردیف در نظر بگیری و هر روز یک جمله بنویسی. وقتی که یک ماه تکمیل بشه میتونی به 31 جمله زیبایی که نوشتی برگردی و با خوندن دوباره‌شون احساس خوبی پیدا کنی.

وقتی انجام یک عادت آزاردهنده باشه احتمال اینکه بهش پایبند بمونی خیلی کمه!

ژورنال نویسی حتما لازم نیست کار خیلی بزرگ و خاصی باشه. فقط سعی کن روزانه حتی شده در یک جمله روزی که پشت سر گذاشتی رو بنویسی و ژورنال نویسی روزانه رو به یک عادت مثبت و تاثیرگذار توی زندگیت تبدیل کنی.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: جورنی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. من از نوشته هام با عنوان تداعی یاد می کنم چون خاطره و ژورنال رو در بر میگیره نظرتون چیه؟

    1. این هم تعبیر خوبیه.
      همین که مرتب در حال نوشتن باشیم بنظرم قدم خیلی بزرگیه و هر اسمی که دوست داشتیم میتونیم رویش بزاریم.
      موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن