You dont have javascript enabled! Please enable it! دفتر بولت ژورنال چیه و چطور یکی درست کنیم | منُ بولت ژورنالم
آموزش بولت ژورنال

بولت ژورنال چیست و چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر توی دنیایی زندگی می‌کنیم که پر شده از مشغله‌های ذهنی و فکری و مجبوریم حتی ساعت‌های زیادی رو کار کنیم و به زندگی توی این دنیای پر از هیاهو ادامه بدیم. اینجاست که اهمیت برنامه‌ریزی و برنامه داشتن برای زندگی، بیشتر از قبل خودش رو نشون میده. سیستم برنامه‌ریزی بولت ژورنال به‌عنوان یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، بهترین گزینه برای سر و سامون دادن به دغدغه‌های فکری، ذهنی و فیزیکیِ این دنیای مدرنه.

بولت ژورنال روشی عالی برای مدیریت زمان

بولت ژورنال توسط کارول رایدر و در ابتدا برای استفاده شخصی طراحی شده بود اما امروزه توسط افراد زیادی در سرتاسر دنیا در حال استفاده است.

محبوبیت فوق‌العاده زیاد سیستم برنامه‌ریزی بولت ژورنال به‌خاطر پویا و منعطف بودن شیوه خاص و منحصر به فرد نحوه برنامه‌ریزی در این روشه، به طوریکه هرکسی به راحتی میتونه با توجه به نیازهایی که برای برنامه ریزی داره از این روش به بهترین شکل استفاده کنه.

برای مثال، فرقی نمی کنه خانم خونه باشی، دانشجو و دانش‌آموز یا حتی مدیر یه شرکت بزرگ یا کوچک و تازه تاسیس، هرکسی میتونه به‌راحتی تمام مسائل و مشکلات و برنامه‌های خودش رو وارد این روش برنامه‌ریزی کرده به بهترین شکل این برنامه‌ها رو مدیریت و از زمانی که در اختیار داره بیشترین استفاده رو ببره.

در بولت ژورنال چی بنویسیم؟

در این سیستم برنامه‌ریزی، صفحات مشخصی وجود دارن اما همونطور که گفتم چون این روش برنامه‌ریزی کاملا پویاست، پس هرکسی میتونه اونطور که خودش نیاز داره این صفحات مشخص رو طراحی و استفاده کنه. به‌طورکلی قانون مشخصی وجود نداره جز همین صفحات ثابت.

از مهم‌ترین صفحات بولت ژورنال میشه به:

  • صفحه کلید
  • فهرست
  • لیست کارهای آینده یا آینده نگار
  • ثبت داده‌های ماهیانه و روزانه
  • عادت نگاری

و غیره اشاره کرد.

صفحات شماره گذاری شده بولت ژورنال

چطور بولت ژورنال بسازیم؟

در حال حاضر دفترهایی با تعداد برگه‌های مختلفی در بازار وجود دارند که با اسم دفتر بولت ژورنال شناخته میشن. این نوع از دفترها صفحات نقطه‌ای و در پایین این صفحات شماره‌گذاری شدن یا امکان شماره‌گذاری دارن.

به‌طورکلی در دنیای امروز به دفترهای نقطه‌ای دفتر بولت ژورنال گفته میشه. دلیل اصلی نقطه‌ای بودن دفتر بولت ژورنال هم به‌خاطر امکان طراحی بهتر و دقیق‌تره.

اما دلیل نمیشه چون دفتر نقطه‌ای بولت ژورنال نداری یعنی نمیتونی از این روش استفاده کنی. متاسفانه به‌خاطر همین اسم بولت ژورنال، این دفترها قیمت خیلی زیادی دارن که برای هرکسی تهیه شون ارزش هزینه‌کردن رو نداره.

پس توی این پست بهت نشون میدم که چطور با وسایل ساده که توی هر خونه‌ای هم پیدا میشن یه دفتر فوق‌العاده بولت ژورنال برای خودت بسازی.

وسایل مورد نیاز برای ساخت دفتر بولت ژورنال

  • یک دفتر سفید
  • مدادرنگی
  • خودکار یا مداد
  • چسب کاغذ
  • خط کش یا شابلون

استفاده از دفتر سفید

دفتر سفید

از هر دفتر سفید و بدون خطی میتونی استفاده کنی. البته استفاده از دفترهای خط‌دار هیچ اشکالی نداره ولی اگه بخوای جدول‌های مختلف و قالب‌های متنوعی رو استفاده کنی، روی برگه‌های خط‌دار ظاهر خوبی پیدا نمی کنن.

استفاده از سر رسیدها رو هم توصیه نمی‌کنم چون تمامی سر رسیدها برای قرار ملاقات‌ها و برنامه‌های روزانه طراحی میشن و به هیچ عنوان قابلیت‌های فوق‌العاده زیاد بولت ژورنال رو نمیشه داخلشون پیاده کرد.

اما در ارتباط با دفترهای ساده، حتما از برگه‌های بیشتر از 80 تا استفاده کن چون با توجه به نوع برنامه‌ریزی هفتگی یا روزانه دفترهای 40 یا حتی 60 برگ جوابگوی استفاده سالیانه نیستن.

برای شروع از دفترهای ارزون قیمت استفاده کن، یادگیری استفاده از سیستم بولت ژورنال بدون خطا و مشکل امکان‌پذیر نیست و ماه‌های اول بدون شک متوجه میشی که در بعضی از قسمت‌ها دچار مشکل هستی و باید برای ماه‌های آینده نوع قالب و طراحیت رو تغییر بدی.

مداد رنگی

برای انجام طراحی‌ها لازم نیست حتما از انواع ماژیک، مدادهای مختلف و غیره که این روزها به‌نوعی مُد شده استفاده کنی.

یه بسته مداد رنگی دوازده یا بیست و چهار رنگه هم میتونه توی داشتن یه دفتر زیبا بهت کمک کنه، بدون اینکه لازم باشه هزینه‌های زیادی بابت این مسئله خرج کنی.

نقاشی کردن یا نکردن یه مسئله کاملا اختیاریه اما داشتن طرح‌های زیبا بهت انگیزه میده تا هر روز دفترت رو توی دستت بگیری و ازش استفاده کنی.

خودکار یا مداد

برای نوشتن برنامه‌ها بهتره که از خودکار استفاده کنی، مخصوصا اگه برای ماه‌های آینده در حال برنامه‌ریزی‌ کردن هستی. اثر مداد بعد از چند ماه کم‌رنگ میشه و اگه اهل نگه‌داشتن دفترهای قدیمی‌ات باشی، می‌بینی که نوشته‌ها رنگ خودشون رو از دست دادن و مثل روز اول قابل خوندن نیستن.

فقط اگه زیاد برنامه‌هایت رو عوض می‌کنی و یا هنوز درباره شون مطمئن نیستی از مداد استفاده کن.

چسب کاغذ

دو نوع چسب کاغذ در بازارها موجود هستن. مایع خمره ای و ماتیکی. هر دو برای چسباندن انواع طرح، مثل طرح‌هایی که توی فروشگاه برات گذاشتیم، عالی هستن با این تفاوت که استفاده از چسب مایع سخت تره اما چسبندگی فوق‌العاده بالایی داره.

شابلون ویژه بولت ژورنال
خط کش یا شابلون

برای کشیدن طرح‌ها و قالب‌بندی‌ها باید از خط کش و یا شابلون‌های مخصوص بولت ژورنال استفاده کنی. استفاده از شابلون‌ها حتی سرعت طراحیت رو بالاتر هم میبره و باعث میشه توی وقتت صرفه جویی بشه.

متاسفانه این شابلون‌ها توی بازارها موجود نیستن و یا به‌اندازه کافی وجود ندارن و دلیلش هم تنها به این خاطرِ که این شابلون‌ها ویژه بولت ژورنال طراحی شدن و سیستم بولت ژورنال هم برخلاف سایر کشورها زیاد توی کشور خودمون شناخته شده نیست.

مزایا و معایب سیستم بولت ژورنال

حالا که یاد گرفتیم چطور یه دفتر بولت ژورنال بسازیم وقت اون رسیده که به مهم‌ترین مزایا و البته معایب این روش هم بپردازیم و بیشتر باهاشون آشنا بشیم.

به‌طورکلی داشتن برنامه‌ریزی به‌خودی‌خود بد نیست اما با گستردگی استفاده از این سیستم برنامه‌ریزی در کنار مزایای فوق‌العاده‌ای که داره، معایب مهمی هم به وجود اومده که بهتره قبل از شروع کار ازشون باخبر باشیم.

مزایا:

  • برنامه ریزی جزئی برای تمام کارهای روزانه، هفتگی و ماهانه
  • پیگیری فعالیت‌های خاص
  • ثبت رویدادهای مهم مثل تولدها و قرار ملاقات‌ها
  • ارزیابی فردی

معایب:

  • مقایسه ی خود با سایرین
  • دسترسی دیگران به اطلاعات مهم و شخصی
  • وقت‌گیر بودن در صورت طراحی‌های زیاد

خوشبختانه به سادگی میشه این معایب رو با کمی دقت و روشن‌فکری از بین برد:

مقایسه خود با سایرین: بولت ژورنال متاسفانه الان تبدیل شده به یه دفترچه برای فخر فروشی به دیگران. در حالیکه این سیستم فقط برای بهتر کردن زندگی افراد ساخته شده بود. پس اگه این دفتر رو برای خودت درست کردی بدون که تحت هیچ شرایطی نباید با مال دیگران مقایسه اش کنی و حتی نباید اجازه بدی تا دیگران این کار رو بکنن.

دسترسی به اطلاعات مهم و شخصی: از اون جایی که در قسمت مجموعه‌ها امکان ثبت اطلاعات مهم مثل رمز عبور کارت‌های بانکی، نام کاربری و رمز ورود سایت‌ها و … وجود داره اگه دفترچه‌ات رو فرد دیگه ای بخونه به‌راحتی به این اطلاعات دسترسی داره. پس باید همیشه دفترت رو پیش خودت و یه جای امن نگه داری.

وقت گیر بودن در صورت طراحی های زیاد: همونطور که قبلا گفتم نباید درگیر طراحی های زیاد بشی و گرنه از داشتن دفتر بولت ژورنال دلسرد میشی و میگی عجب اشتباهی کردم!

دفتر نقطه ای بولت ژورنال

استفاده از اپلیکیشن بولت ژورنال در برابر نسخه کاغذی

در دنیای دیجیتالی امروز کاملا طبیعیه که نسخه‌های غیر فیزیکی از این روش برنامه‌ریزی هم وجود داشته باشه. انواع اپلیکیشن بولت ژورنال و برنامه‌های مختلف برای برنامه‌ریزی هر روز در حال ساخته‌شدن هستن اما بدون شک نسخه‌های کاغذی همچنان محبوبیت خودشون رو حفظ کردن.

استفاده از این برنامه‌ها اصلا کار غلطی نیست اما جایگزین نسخه‌های کاغذی نخواهند شد. همین‌طور که توی مقاله دلایل استفاده از پلنر کاغذی هم اشاره کردم، استفاده از نسخه‌های کاغذی حتی مزایای بیشتری هم دارن.

به‌طورکلی برنامه‌ای به اسم بولت ژورنال با تمامی امکانات و صفحات خاص این سیستم وجود نداره اما بعضی از طراح‌ها در قالب فایل های PDF برگه‌ها رو طراحی و به نسخه دیجیتالی تبدیل میکنن که امکان استفاده در تمامی کتاب‌خوان‌ها رو دارن و بهشون بولت ژورنال دیجیتالی گفته میشه.

توی چند سال اخیر بولت ژورنال و سیستم فوق‌العاده برنامه‌ریزی مختص به خودش به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده و هدف اصلی وب‌سایت ما هم آشنا کردن بیشتر مردم کشورمون با این روش برنامه‌ریزی فوق‌العاده است.

توی این پست فهمیدیم که بولت ژورنال چیه، از کجا اومده و از چه صفحاتی تشکیل شده. همین‌طور یاد گرفتیم که با استفاده از وسایل ساده دفترمون رو بسازیم و حتما نباید از دفتر نقطه‌ای بولت ژورنال استفاده کنیم.

برای آشنایی بیشتر با طراحی و استفاده صحیح از انواع صفحات بولت ژورنال، میتونی راهنمای کامل ساخت صفحات رو در منُ بولت ژورنالم بخونی و مطالب بیشتر و مهم‌تری درباره این روش یاد بگیری.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن