برنامه‌ریزی و هدفگذاری

موثرترین روش هدفگذاری و برنامه‌ریزی چیست؟

وقتی حرف از هدفگذاری و برنامه‌ریزی پیش میاد همه ناخودآگاه همه چیز رو به اول هفته یا روز شنبه موکول می‌کنیم و میگیم: از شنبه …

  • از شنبه ورزش می‌کنم!
  • از شنبه رژیم می‌گیرم!
  • از شنبه تغییر رو شروع می‌کنم!
  • و…

گاهی اوقات شروع انجام کارها رو به سال جدید و بعد از تعطیلات عید نوروز موکول می‌کنیم و به خودمون میگیم سال دیگه حتما انجام میدم، تا به خودمون میایم و چشم روی هم میزاریم می‌بینیم که سال تموم شده و اصلا کاری انجام ندادیم.

تحقیقات نشون دادن که یه دلیل کاملا علمی برای این پشت گوش انداختن کارها و وظایفمون وجود داره: هرچقدر انتظارمون برای انجام کاری بیشتر باشه، کمتر به انجامش علاقه داریم …

به زبان خیلی ساده‌تر یعنی هر چقدر انجام کاری روزهای بیشتری طول بکشه احتمال کمتری داره که از ابتدا به سراغ انجام دادنش بریم‌. مثلا:

برای رسیدن به وزن ایده آل باید حداقل یک تا سه ماه به صورت مرتب ورزش کنیم. چون این مدت زمان طولانی رو در سال به خودش اختصاص میده پس به احتمال خیلی زیاد اصلا به برنامه‌ریزی‌مون عمل نمی‌کنیم و یا در اواسط راه نیمه کاره هدفمون رو رها می‌کنیم و به سرانجام نمی‌رسونیم.

اینجاست که مفهوم هدف گذاری برای آینده معنا و اهمیت آموزش هدف گذاری ضرورت پیدا میکنه.

روش ساده برای هدفگذاری و برنامه‌ریزی موثر

روش ساده برای هدفگذاری و برنامه‌ریزی موثر

ساده‌ترین روش برنامه‌ریزی، دسته‌بندی اهداف به صورت کوتاه و بلند مدته. در هر دو دسته‌بندی امکان برنامه‌ریزی به صورت منعطف وجود داره که در ادامه بیشتر باهاشون آشنا میشیم.

تنظیم اهداف به صورت ماهیانه

یکسال از دوازده ماه تشکیل میشه پس اگه اهداف رو به صورت ماهیانه برنامه‌ریزی کنیم، می‌تونیم در طول یکسال به ۱۲ هدف دست پیدا کرده و به سرانجام برسونیمشون.

هدفگذاری ماهیانه و ۳۰ روزه هدف‌گذاری کوتاه مدت به حساب میاد و بیشتر برای انجام فعالیت‌هایی که به مدت زمان کمتری احتیاج دارن مناسب هستن، مثل اهداف ورزشی.

تنظیم اهداف ۹۰ روزه

اگه برای انجام فعالیت‌ها ۳۰ روز کافی نباشه می‌تونیم به صورت ۹۰ روزه برنامه‌ریزی کنیم.

این نوع از هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی نه اینقدر کوتاهه که به هدفمون نرسیم و نه اینقدر بلنده که در میانه راه از انجامش منصرف بشیم. برای به ثمر رسوندن هدف در این ۹۰ روز می‌تونیم به ۳ قسمت ۳۰ روزه تقسیمش کنیم تا بهتر و موثرتر به پایان برسونیمش. مثل کتاب نوشتن‌.

اما وقتی ۳۰ روز برای رسیدن به یک هدف کم و ۹۰ روز زیاد باشه باید چکار کنیم؟

تنظیم اهداف ۶ هفته‌ای

هدف‌گذاری به صورت ۶ هفته‌ای موثرترین روش برنامه‌ریزی به حساب میاد چون:

  • در همون لحظه باید انجامش داد. در این روش اینقدر وقت نداری که بتونی انجامشون رو به روزهای بعد موکول کنی.
  • زمان کوتاه باعث میشه بهتر تصمیم بگیری. اهداف تازه رو به سادگی برای هفته بعدی برنامه‌ریزی می‌کنی.
  • از انجام هدف خسته نمیشی. چون ۶ هفته بعد هدف جدیدی رو شروع می‌کنی.

چطور برای اهداف بلند مدت برنامه‌ریزی کنیم؟

چطور برای اهداف بلند مدت برنامه‌ریزی کنیم؟

طبیعیه که تمامی کارها رو نمیشه در زمان کوتاه انجام داد. مثل هدف خوندن بیش از ۲۵ جلد کتاب در سال و یا رسیدن به سطحی از درآمد.

همانطور که گفتم اگه رسیدن به هدفی، مدت زمان زیادی رو به خودش اختصاص بده رسیدن بهش کار سختیه پس باید از روش درستی در هدف‌گذاری به صورت بلندمدت استفاده کنیم.

برای رسیدن به اهداف بلند مدت باید هدف و فعالیت مورد نظر رو به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم. مثل چالش خوندن بیش از ۲۵ کتاب در سال. برای رسیدن به این هدف می‌تونیم در طول ماه ۲ تا ۳ کتاب بخونیم.

برای داشتن یک هدفگذاری و برنامه‌ریزی مناسب باید اهداف رو به خوبی شناخت و وقت کافی برای دستیابی بهشون در نظر گرفت و در نهایت به درستی برنامه‌ریزی کرد.

با انجام برنامه‌ریزی دقیق و مناسب دیگه مجبور نیستیم که انجام کارها رو به شنبه‌ای که هرگز از راه نمیرسه موکول کنیم و از همون لحظه رسیدن به اهداف رو شروع می‌کنیم.

امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

منُ بولت ژورنالم در پینترست  منُ بولت ژورنالم تلگرام  منُ بولت ژورنالم اینستاگرام  منُ بولت ژورنالم در نماشا  منُ بولت ژورنالم در آپارات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده ی آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن