You dont have javascript enabled! Please enable it! روش‌های کنترل استرس با ژورنال نویسی | منُ بولت ژورنالم
ژورنال نویسی

روش‌های کنترل استرس با ژورنال نویسی

ژورنال نویسی دربرگیرنده احساسات و عواطف ماست و کنترل استرس با ژورنال نویسی یکی از بهترین روش‌ها در این زمینه به حساب میاد. این روش تنها زمانی با موفقیت همراه میشه که به‌طور مداوم در حال انجامش باشیم و تمرکز اصلیمون هم برای قدردانی از خودمون باشه.

یکی از موثرترین روش‌ها در کاهش استرس با ژورنال نویسی به این صورته که درباره مسئله‌ی استرس زایی که برامون به وجود اومده، احساسات و افکارمون رو با جزئیات کامل بنویسیم.

مزایای ژورنال نویسی برای کنترل استرس

ژورنال نویسی به افراد کمک می‌کنه که افکار و احساساتشون رو مشخص کنن و همین‌طور باعث میشه نسبت‌ به خودشون آگاه‌تر بشن و ابزار حل مسئله خوبی به حساب میاد.

ژورنال نویسی کمک می‌کنه روی بخش‌هایی از زندگی متمرکز بشی که علاقه بیشتری بهشون داری و دوست داری تمرکز اصلیت روی این بخش‌ها باشه، درست مثل ژورنال سپاس‌گزاری. در این نوع از ژورنال نویسی تمرکز اصلی بر روی نوشتن قسمت‌های خوب شخصیتی و زندگی اشخاصه و از افکار منفی خبری نیست.

از فواید اثبات شده کنترل استرس با ژورنال نویسی میشه به نکات زیر اشاره کرد:

  • ژورنال نویسی علایم آسم، آرتروز و سایر مسائل سلامتی رو کاهش میده.
  • عملکرد شناختی رو بهبود می‌بخشه.
  • سیستم ایمنی بدن رو افزایش میده.
  • با تأثیرات منفی ناشی از استرس مقابله میکنه.

معایب کنترل استرس با ژورنال نویسی

افرادی که با مشکلات یادگیری روبه‌رو هستن ممکنه با عمل نوشتن دچار مشکل بشن. همین‌طور برای افراد کمال‌گرا ممکنه قابل فهم و خوانا بودن نوشته‌ها مهم باشه و یا بر روی حواشی دیگه‌ای متمرکز بشن تا بر روی افکار و احساساتی که برای دستیابی به آن‌ها در حال تلاش هستن.

برخی‌های دیگه ممکنه دستشون هنگام نوشتن خسته بشه یا نسبت ‌به رهاسازی افکار منفی تردید داشته باشن. ژورنال نویسی برای مبارزه با استرس و افکار منفی بدون هدف و برنامه مشخص باعث استرس و تنش عصبی بیشتر میشه به‌ همین خاطر باید مطمئن بشی که حتی با نوشتن چند کلمه در روز سعی در رفع مشکلات و کاهش استرس داری و باید درباره چیزهایی بنویسی که بهت در زندگی امید میدن.

برخلاف تکنیک‌های کنترل استرس فیزیکی، مثل یوگا یا ورزش، ژورنال نویسی برای افراد معلول قابل انجام نیست و همین‌طور یک عده ترجیح میدن از دنیای مجازی استفاده کنن.

ژورنال نویسی تنها به یه برگه و خودکار احتیاج داره و ارزان‌تر از تکنیک‌هایست که به کلاس، کتاب، معلم یا روان‌شناس احتیاج دارن. ژورنال نویسی باعث رهاسازی حس کشش در بدن نمیشه اما یک تمرین عالی برای از بین بردن استرسه و همین‌ طور خودشناسی و درمان عاطفیست.

روش استفاده از ژورنال نویسی و رفع استرس و انرژی منفی

روش استفاده از ژورنال نویسی و رفع استرس و انرژی منفی

ژورنال نویسی یک ابزار کاملا موثر برای رهایی از استرسه که می‌تونه در شکل‌های مختلفی وجود داشته باشه که همین هم باعث میشه گزینه‌های متفاوتی سر راهت قرار بگیرن.

اگه در حال حاضر به ژورنال نویسی عادت داری پس به‌همین روش ادامه بده اما ممکنه بخوای روش‌های جدیدتری رو هم بهش اضافه کنی. اما اگه ژورنال نویسی برات تازگی داره به کمک‌ روش‌های پیشنهادی زیر می‌تونی هر کدوم که کارایی بهتری برات دارن از لیست زیر انتخاب کنی.

ژورنال سپاس‌گزاری

برخی از افراد دفترچه سپاس‌گزاری دارن که به‌صورت روزانه سه‌ تا از جنبه‌های مهمی که در طول روز به‌خاطرش سپاسگزاران رو به‌ صورت لیست می‌نویسن. این روش یک استراتژی به‌ شدت موثر برای رفع استرس به حساب میاد چون کمک می‌کنه بر روی منابعی که در حال حاضر در زندگی داری تمرکز و روحیه مثبتی رو در لحظه‌ ایجاد کنی که هر دو بیانگر استقامت بلندمدت هستن.

خاصیت ویژه‌ این روش اینه که سابقه‌ای از چیزهای خوبی که در طول روز برات اتفاق افتادن رو داری پس هر وقت در آینده دچار سرخوردگی بشی می‌تونی با خوندن این نوشته‌ها و چیزهایی که به‌خاطرشون سپاس‌گزار هستی، روحیه‌ات رو حفظ کنی و استرست رو کاهش بدی.

رهاسازی عاطفی

حتی می‌تونی درباره واکنش‌های احساسی در ارتباط با وقایع روزانه و نحوه‌ی کنار اومدن با استرست رو یادداشت کنی. این کار کمک می‌کنه احساساتت رو پردازش کنی و یا حتی نحوه‌ی واکنش‌هایت رو بهبود ببخشی. وقتی درباره تجربیات مثبتت بنویسی باعث میشه این احساسات مثبت رو در بالاترین میزان نگه داری که همین عامل احساس خوبیست که به وقایع زندگیت داری.

همین‌طور یک روش عالی برای گسترش مثبت‌گرایی و مدیریت اتفاقات منفی‌ای که در زندگیت پیش میاد هست چون افزایش میزان مثبت‌گرایی گامی موثر در کنترل استرس به حساب میاد.

بولت ژورنال یا ژورنال برنامه‌ریزی شخصی

برخی از افراد تنها کارهایی که در طول روز انجام میدن رو در ژورنال می‌نویسن. اهدافی که دارن، خاطراتی که ساختن، چیزایی که نمی‌خوان فراموش کنن. چون یادداشت کردن باعث میشه که ذهنت مرتب باشه و این مسئله کمک می‌کنه تا مسایل مهم رو به‌ خاطر داشته باشی و استرست رو به‌خوبی مدیریت کنی. منظم موندن و تعادل داشتن هم یک راه‌حل موثر در کاهش استرس به حساب میاد.

یادت باشه درسته که برای ژورنال نویسی به‌خصوص برای کنترل استرس باید برنامه‌ریزی داشته باشیم اما این روش در هر زمانی قابل‌استفاده است و حتی لازم نیست یک فعالیت هر روزه و به‌شدت منظم باشه.

و هر وقت احساس کردی ایده جدیدی برای نوشتن نداری می‌تونی از پست‌های ژورنال نویسی که توی منُ بولت ژورنالم برات می‌نویسم هم استفاده کنی.

با ۲۵ سوال خودتو بشناس!

۳۳ ایده برای ژورنال نویسی روزانه

30 سوال برای خودشناسی و درک بهتر خود

تاریخچه خودت رو بنویس!

۱۵ ایده جملات محبت‌ آمیز به خود


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع
ذهن سالم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. تا وقتی استرس داری حتی ورزش کردن هم به بدنت کمکی نمیکنه. استرس آدمو م.ی.ک.ش.ه
    من موقع کنکور یه دفترچه داشتم که توش درباره پیشرفت روزانه ام توی درسام می نوشتم و خیلی کارساز بود برام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن