You dont have javascript enabled! Please enable it! چک لیست قبل از مرگ چیست و چه کاربردی دارد؟ | منُ بولت ژورنالم
معرفی محصولات

چک لیست قبل از مرگ چیست و چه کاربردی دارد؟

چک لیست قبل از مرگ یا به عبارت بهتر صفحه پس از مرگ، شامل اطلاعات مالی و مهم فرد فوت شده ‌است. از قدیم گفتن ”مرگ شتریه که در خونه همه می‌خوابه“ پس چه خوبه قبل ‌از این‌ که سر وقت‌مون بیاد به فکر دردسرها و سردرگمی‌هایی که برای خانواده‌هامون ممکنه در اثر غیبت ما به‌دلیل بیماری، فوت و … به وجود بیاد باشیم.

یادت باشه صفحه پس از مرگ به‌ خودی‌ خود اصلا یک سند آزاردهنده و ناامید کننده از زندگی نیست و کاربردهای خیلی زیادی داره که قراره توی این مقاله باهاشون آشنا بشیم.

چرا به چک لیست قبل از مرگ احتیاج داریم؟

مطمئنا برای شما هم پیش اومده که بعد از فوت یکی از اطرافیان عده‌ای پیدا شدن که بدون هیچ سند و مدرکی ادعای طلبکار بودن از متوفی رو داشتن. در این حالت با وجود داشتن چنین سندی به‌راحتی می‌تونی ثابت کنی که فرد متوفی یا غایب به چه اشخاصی بدهکار و یا حتی طلبکار بوده.

در مورد این دست از مسائل نامشخص مثال‌های زیادی وجود داره. به عنوان یه نمونه دیگه فرض کن که مادر خیاطتت فوت کرده و یا بیمار شده و پارچه‌های زیادی از افراد مختلف به‌جا مونده. در این حالت با داشتن یک لیست به‌سادگی به‌عنوان بازمانده یا نماینده می‌تونی امانتی ها رو بدست صاحبانشون برگردونی.

همینطور در یک خانواده اطلاعات بین افراد تقسیم میشه. برای مثال، بیشتر اطلاعات مرتبط با بچه‌ها در اختیار مادر خانواده قرار داره در حالی که اطلاعات مالی و بانکی در اختیار پدرها و در صورت فوت هر کدام، فرد بازمانده به‌دلیل دسترسی نداشتن به اطلاعات تا مدت‌ها ممکنه دچار سردرگمی و اختلال در زندگی بشه.

و یا در مثالی بهتر، تصور کن که شخصی کیفت رو توی خیابون می‌دزده و تو نمی‌تونی کارت بانکیت رو مسدود کنی چون:

  • کارت رو دیگه در اختیار نداری.
  • شخص دیگه‌ای جز خودت به اطلاعات اینترنت بانکت دسترسی نداره.
  • تلفنت هم توی کیف بود.
  • خودت هم اطلاعات رو حفظ نیستی.

در این حالت وسط خیابون چه کاری ازت برمیاد؟ جز اینکه از شخص دیگه‌ای که این اطلاعات رو داره کمک بگیری. با ثبت کردن این اطلاعات از قبل، نفر دوم می‌تونه از راه دور کارت بانکیت رو مسدود و حتی گوشیت رو ردیابی کنه.

مزایای داشتن چک لیست قبل‌ از مرگ چیست؟

ایده صفحه پس از مرگ از کجا گرفته شده؟

سال‌ها قبل اتفاقی به مقاله‌ای برخوردم که در ارتباط با ضرورت همین صفحه بود. نویسنده مطلب این‌طور نوشته بود که:

”پدر همسرم بر اثر سکته توانایی فیزیکی و کلامی خودش رو از دست داده بود و تحت هیچ شرایطی قادر به برقراری ارتباط چه از طریق نوشتن و چه از طریق صحبت کردن نبود و مادر همسرم به‌دلیل نداشتن اطلاعات بانکی و مالی خانوادگی کاملا سردرگم شده بود به‌طوریکه حتی توانایی پرداخت قبوض رو هم نداشت.

اگه قبل ‌از بیماری، لیست مالی‌ای که شامل تمام اطلاعات مهم میشد رو تهیه کرده بودن چنین اتفاق و دشواری‌های بعدش هیچ‌وقت ایجاد نمی‌شدن.“

بعد از خوندن این مقاله به این نتیجه رسیدم که باید چنین صفحاتی رو طراحی کنم تا هیچ کس دیگه‌ای به خاطر غیبت اعضای خانواده دچار مشکل نشه.

مزایای داشتن چک لیست قبل از مرگ چیست؟

  • مشخص بودن وضعیت مالی
  • دسترسی به حساب‌های مجازی
  • مشخص کردن وضعیت سهم‌الارث (سند غیررسمی وصیت فرد)
  • وام‌ها و قسط‌ها

البته همون‌طور که در بالا هم گفتم چک لیست قبل از مرگ فقط در خصوص فوت نیست و هر کسی در هر سنی لازمه که مهم‌ترین اطلاعاتش رو در جایی برای روز مبادا ثبت و نگه‌داری کنه. درحال‌حاضر با وجود گسترش دنیای مجازی خیلی از افراد دفترچه رمز عبور دارن اما در زندگی اطلاعات مهم دیگه‌ای هم وجود داره که لازمه جایی ثبت بشن و این صفحه این امکان رو به‌راحتی بدون اتلاف وقت در اختیارت قرار میده.

درسته که این اطلاعات فوق‌العاده حیاتی، مهم و کامل شخصیه و کار عاقلانه‌ای نیست که به‌راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرن. هدف از نوشتن این مقاله تشویق به افشای اطلاعات نیست اما در صورتی که فرد نزدیک قابل‌اعتمادی نداری می‌تونی صفحه رو در جایی امن مخفی کنی.

برای مثال توی جیب کتی که هرگز نمی پوشی و یا لای کتاب مورد علاقه و هر جایی‌که می‌دونی بعد از غیبت در زندگی ممکنه خانوادت با گشتن پیدا کنن.

شاید صفحه پس از مرگ اسم جذابی نداشته باشه اما مطمئن باش کاربردش حتی خیلی بیشتر از مثال‌هایی است که برات نوشتیم و مطمئن باش که وجودش می‌تونه در لحظات حیاتی و حساس به‌جای آزاردهنده بودن بیشتر باعث دلگرمی و کاملا مفید باشه.

به عنوان نویسنده این مطلب امیدوارم که متوجه اهمیت ثبت این اطلاعات شده باشی تا در زمان غیبت موقت و دائمی باعث رنج و دردسر بیشتری برای اعضای خانواده‌ات نباشی. براساس تجربه‌ای کاملا شخصی درست یک هفته بعد از نوشتن این مطلب، بهت اطمینان میدم که رنج غیبت دائمی به خودی خود برای باقی زندگی اطرافیان کافی هست و چه خوبه که با بی تفاوتی از روی این مسئله رد نشده و به فکر سایرین هم باشیم.


تو هم می‌تونی همین امروز این صفحه رو تهیه و استفاده کنی.

خرید صفحه پس از مرگ


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن