برنامه‌ریزی و هدفگذاری

۷ قدم برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله

زندگی این روزا پر از کارهای مختلفه، وظایف پشت سر هم، مسئولیت‌هایی که باید انجام بشه و یه عالمه چیزایی که نمی‌ذارن نفس بکشیم. برای همین، نظم دادن به زندگی پر‌مشغله یه نیاز اساسیه! اما چطوری باید این کارو انجام بدیم؟ بعضیا روش‌هایی پیچیده پیشنهاد میدن که خودشون بیشتر آدمو سردرگم می‌کنن، ولی اینجا ۷ قدم ساده اما کارآمد رو بهت نشون میدم که کمک می‌کنه با برنامه‌ریزی درست، استرس رو کم کنی و بهره‌وری رو بالا ببری.

۱) تخلیه ذهن: همه چیزو بریز بیرون!

تو دنیایی که اطلاعات مدام رو سرمون ریخته، اولین قدم برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله اینه که ذهنت رو خالی کنی. وقتی فکر و ایده‌های پراکنده رو فقط توی ذهنت نگه‌داری، مغز پرمشغله‌تر میشه و بهره‌وری پایین میاد. اما اگر بنویسیشون، ذهنت آزادتر میشه و مدیریت کارها راحت‌تره.

تمرین عملی: یه دفتر بردار و هر چیزی که توی ذهنت هست رو بنویس؛ از کارای روزمره گرفته تا دغدغه‌ها و ایده‌ها. این کار یه جور رهاسازی ذهنه که کمکت می‌کنه آروم‌تر فکر کنی و برنامه‌ریزی موثرتری داشته باشی.

به کمک تخلیه ذهن، ذهنت رو خالی کن

۲) اولویت‌بندی وظایف با روش ماتریس آیزنهاور

نظم دادن به زندگی پر‌مشغله بدون اولویت‌بندی هیچ فایده‌ای نداره. با استفاده از ماتریس آیزنهاور می‌تونی کارها رو توی چهار دسته قرار بدی:

  1. مهم و فوری – باید سریع انجام بشن.
  2. مهم اما غیرفوری – نیاز به برنامه‌ریزی دارن.
  3. غیرمهم اما فوری – بهتره به کسی واگذار بشن.
  4. غیرمهم و غیرفوری – حذف بشن!

تمرین عملی: لیست کارای روزانه‌ات رو دسته‌بندی کن تا فقط روی کارای واقعا مهم تمرکز داشته باشی و بقیه رو حذف یا تفویض کنی.

۳) مدیریت تعهدات: هر کاری رو قبول نکن!

خیلی وقتها مشکل این نیست که کارهای زیادی داریم، مشکل اینه که هر پیشنهادی رو قبول می‌کنیم! تحقیقات نشون دادن که افرادی که یاد گرفتن “نه” بگن، استرس کمتری دارن و بهره‌وری بیشتری دارن. پس هر بار که یه پیشنهاد دریافت می‌کنی، به برنامه‌ات نگاه کن و تصمیم بگیر که ارزش قبول کردن داره یا نه.

تمرین عملی: خودت رو عادت بده که قبل از قبول هر دعوتی، اول ببینی واقعا وقتش رو داری یا نه.

۴) مدیریت وظایف بلندمدت با برنامه‌ریزی فصلی

همه کارها لازم نیست همین امروز انجام بشن! بعضی کارها رو میشه به ماه‌های آینده موکول کرد. برنامه‌ریزی فصلی کمک می‌کنه کارهای بزرگ رو بهتر دسته‌بندی کنیم و در زمان مناسب انجام بدیم. مثلا می‌تونی یادگیری یه مهارت جدید رو برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنی، نه وسط یه دوره کاری پرمشغله.

تمرین عملی: لیستی از کارهایی که نیاز به زمان بیشتری دارن بنویس و برای آینده تنظیم‌شون کن.

برای نظم دادن به زندگی پر‌مشغله پروژه های بزرگتر رو به چند بخش تقسیم کن

۵) تقسیم‌بندی پروژه‌های بزرگ برای جلوگیری از استرس

پروژه‌های بزرگ همیشه باعث خستگی ذهنی و کاهش انگیزه میشن. روش پومودورو کمک می‌کنه که این پروژه‌ها به کارهای کوچکتر تقسیم بشن و راحت‌تر انجام‌شون بدی. یعنی ۲۵ دقیقه کار کن، ۵ دقیقه استراحت کن، بعد دوباره تکرار کن.

تمرین عملی: یه پروژه بزرگ رو انتخاب کن و به چند بخش تقسیمش کن، بعد با روش پومودورو هر بخش رو جدا جدا انجام بده.

۶) تنظیم جدول زمانی بر اساس ساعت بدن و انرژی روزانه

همه‌ی ما ساعات پرانرژی و کم‌انرژی داریم. شناخت این ساعت‌ها کمک می‌کنه که کارای سخت رو در زمان‌های پرانرژی و کارای سبک‌تر رو در زمان‌های کم‌انرژی انجام بدیم. همچنین می‌تونی یه جدول زمانی شخصی طراحی کنی که باعث بشه مدیریت زمان برات ساده‌تر بشه.

تمرین عملی: بررسی کن که چه زمان‌هایی بیشترین انرژی رو داری و وظایف مهم رو در همون بازه برنامه‌ریزی کن.

۷) بهبود کیفیت خواب برای افزایش بهره‌وری

کمبود خواب باعث کاهش تمرکز و افزایش خستگی ذهنی میشه. پس باید یه روتین شبانه تنظیم کنی که باعث خواب بهتر بشه. مثلا می‌تونی قبل از خواب گوشی رو کنار بذاری، یه لیست از کارهای فردا بنویسی و چند دقیقه کتاب بخونی.

تمرین عملی: یه برنامه مشخص برای خواب تنظیم کن تا هر شب ذهن آروم‌تری داشته باشی و روز بعد پرانرژی‌تر باشی.

نظم دادن به زندگی پر‌مشغله با اولویت‌بندی درست

یکی از دلایل اصلی بی‌نظمی اینه که نمی‌دونیم چه کارهایی واقعا مهم‌تر هستن. با اولویت‌بندی وظایف، می‌تونیم روی کارایی تمرکز کنیم که بیشترین تاثیر رو روی زندگیمون دارن و زمانمون رو هوشمندانه‌تر مدیریت کنیم. روش‌هایی مثل ماتریس آیزنهاور و تکنیک GTD کمک می‌کنن تا به‌جای غرق شدن در کارهای غیرضروری، روی مهم‌ترین وظایف تمرکز کنیم.

هر روز یه لیست از تمام کارهایی که باید انجام بدی بنویس، بعد اون‌ها رو بر اساس اهمیت اولویت‌بندی کن و ببین چطور بهره‌وری‌ات بالاتر میره!

اگه حس می‌کنی هنوز موفق نشدی دفتر برنامه‌ریزی‌ات رو درست مدیریت کنی، مقاله ۳ دلیل عدم کارکرد درست دفتر برنامه‌ریزی شخصی می‌تونه راهکارهای عملی بهت بده!


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

 پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: کایلین بروک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا
Don`t copy text!

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن