You dont have javascript enabled! Please enable it! چطور از دسته بندی زمانی برای بهره‌وری استفاده کنیم؟ | منُ بولت ژورنالم
برنامه‌ریزی و هدفگذاری

چطور از دسته بندی زمانی برای بهره‌وری استفاده کنیم؟

بهره‌وری یه سلاح مخفی بزرگ داره، سلاحی برای مدیریت زمان به نام تکنیک دسته بندی زمانی.

تکنیک دسته بندی زمانی چیست؟

دسته بندی زمانی درست مثل بلوک‌های زمانیست با این تفاوت که خیلی بهتر و مؤثرتره.

بلوک زمانی یعنی انتخاب می‌کنی چه موقع چه کاری رو انجام بدی. اکثر دانش‌آموزها برای کنکور از این روش استفاده می‌کنن. در این روش وظایفت رو با بلوک‌ها اولویت‌بندی می‌کنی. این روش باعث میشه از زمان برای به سرانجام رسوندن مهم‌ترین فعالیت استفاده کنی و برای انجام کار بعدی دچار سردرگمی نشی چون فعالیت قابل انجام از قبل مشخص شده.

دسته بندی زمانی این روش رو به یه گام جلوتر می‌بره. در این روش فعالیت‌های شبیه به‌ هم رو یک در گروه قرار میدی که در این‌ صورت فقط یک دسته و یک نوع فعالیت برای انجام دادن داری. از مزایای این روش اینه که مرتب از یک شاخه به شاخه دیگه نمی‌پری و تمام کارها درست مثل هم هستن.

برای مثال: برنامه‌ریزی کنکور، روزهای فرد فقط مطالعه درس‌های خوندنی. در این حالت دیگه لازم نیست بعد از تمام شدن یه بلوک دنبال دفتر و خودکار بگردی چون در بلوک بعدی حل مسئله داری.

از روش دسته بندی زمانی هم درست مثل بلوک زمانی میشه استفاده کرد. اول باید لیستی از کارهایی که می‌خواهیم در هفته آینده انجام بدیم درست کنیم و بعد این وظایف رو اولویت‌بندی کنیم. برای این کار می‌تونیم از روش “جعبه آیزنهاور” استفاده کنیم.

یا می‌تونی به اهداف سالیانه‌ات نگاه کنی و ببینی در مدت زمان کوتاه کدوم یکی رو می‌تونی به سرانجام برسونی.

قدم بعدی اختصاص دادن زمان به وظایفه. باید تصمیم بگیری هر کدوم از کارها به چه مقدار زمان برای تکمیل شدن احتیاج دارن. اگه وظیفه‌ای به بیش‌ از ۳ ساعت زمان نیاز داشت به بخش‌های کوچک‌تری تقسیمش کن. اگه این عمل امکان‌پذیر نبود باید جلسه بندیش کنی که بلندی هر جلسه بستگی به زمانی‌که براشون در نظر گرفتی داره.

نمونه‌ای از دسته بندی زمانی

برگردیم به همون مثال قبلی، کنکور. درس‌های خواندنی مثل تاریخ، اجتماعی، جغرافیا و غیره رو میشه تو یک دسته گذاشت و درس‌هایی مثل فیزیک، شیمی و ریاضی که حل مسئله دارن رو در دسته دیگه. اولویت با درس‌هاییست که عموما سخت‌تر هستند مثل ریاضی، پس باید وقت بیشتری رو بهش اختصاص داد. دروس خواندنی در یک هفته و دروس حل مسائل در هفته‌ی دیگه و با ساعات و جلسات بیشتر.

و دیگه لازم نیست موقع خوندن دروسی مثل تاریخ مرتب استرس ریاضی رو داشته باشیم و غیره.

ابزارهای دسته بندی زمانی

ابزارهای دسته بندی زمانی

جز تقویم واقعا به ابزار دیگه‌ای احتیاج نداری اما در حال حاضر و با پیشرفت تلفن‌های هوشمند برنامه‌های زیادی برای دسته‌بندی و بلوک سازی زمانی وجود دارن. از مهم‌ترین‌ها میشه به تقویم گوگل یا سامسونگ اشاره کرد و یا حتی برنامه‌های مختص بلوک زمانی.

کلاسیک‌ترین حالت استفاده از تکنیک دسته بندی زمانی استفاده از تخته وایت برد هست و میشه به‌ راحتی و بدون نیاز به تکنولوژی از این روش عالی استفاده کرد و حتی به سادگی برنامه‌ها رو ویرایش و تغییر داد.

بزرگ‌ترین تفاوت روش دسته بندی زمانی با بلوک زمانی در انجام کارهای مشابه در بازه‌های زمانی یکسانه.

تحقیقات نشون دادن تغییر از کاری به کاری با شباهت کمتر تقریبا ۲۵ دقیقه طول می‌کشه تا دوباره به بهره‌وری قبلی برسیم. یعنی تغییر کارها چند درصد از بهره‌وری رو از بین می‌برن و چیزی حدود ۲۵ دقیقه هم طول می‌کشه تا دوباره گرم کار بشیم. پس با استفاده از روش دسته‌بندی می‌تونیم بهره‌وری بیشتری بدون اتلاف وقت و انرژی داشته باشیم و در انجام کارها موفق‌تر عمل کنیم.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: کلاکوایز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن