آموزش بولت ژورنال

صفحه خالی کردن ذهن در بوجونویسی چیست؟

با وجود وظایف اجتماعی و مسئولیت‌هایی که توی زندگی داریم، خیلی ساده خسته و سردرگم میشیم و مرتب هم به ذهنمون فشار میاریم تا مهمترین کارهایی که باید انجام بدیم رو فراموش نکنیم. این فشارها در نهایت باعث میشن از نظر ذهنی بیمار و دچار استرس و اضطراب بیش از اندازه باشیم.

در حقیقت مغز انسان برای نگه داشتن چندین رشته اطلاعات در آن واحد سیم‌کشی نشده، درست مثل باز کردن 28 تب مختلف توی مرورگر میمونه. کاملا مشخصه که نمیتونیم به سادگی روی تمام این تب‌های باز شده تمرکز و اطلاعات بدست آورده رو بدرستی در لحظه مدیریت کنیم.

ما نمیتونیم به صورت یکجا اطلاعات زیادی که به مغزمون به واسطه فعالیت‌های مختلفی که انجام میدیم، مثل کتاب خوندن، یادگیری مطالب از طریق شبکه‌های مختلف و غیره رو ثبت و ازشون استفاده کنیم.

با این وجود راه خیلی ساده‌ای وجود داره که کمک میکنه با این همه فشار ذهنی مبارزه کنیم و در نهایت هم پیروز بشیم: استفاده از روش خالی کردن ذهن.

تخلیه ذهن با نوشتن

روش خالی کردن ذهن چیست؟

خالی کردن ذهن یا تخلیه ذهن (Brain Dump) به روشی گفته میشه که افکار و محتوای ذهنیت رو روی کاغذ میاری. به اصطلاح افکارت رو از ذهنت با نوشتن بر روی برگه خارج میکنی.

نوشتن همیشه یه ابزار قدرتمند بوده و هست و در این مورد، حتی بهت کمک میکنه تا چیزهایی که آزارت میدن و برات استرس ایجاد میکنن رو به راحتی ببینی، زمانت رو به درستی مدیریت کنی و در نهایت بتونی بر مسائل کنترل داشته باشی.

چرا این روش موثره و عملیه؟

نوشتن هر چیزی بر روی کاغذ یه کار خیلی ساده‌اس و باورش سخته که چطور با انجام این عمل ساده میشه به سادگی این فشارها رو کم کرد و حتی از بین برد.

وقتی احساس سردرگمی و فشار میکنی، ذهنت آشفته‌اس. میلیون‌ها فکر توی سرته که به سرعت در حال حرکتن و حتی تغییر میکنن و این حس که مرتب یه چیزی رو فراموش کردی آزارت میده.

خالی کردن ذهن

اما…

اگه هر چی که به ذهنت میرسه رو روی برگه یادداشت کنی، همه چیز رنگ دیگه‌ای به خودش میگیره. کم‌ کم میتونی افکارت رو کنترل کنی و به هر چیزی که توی ذهنت میگذره نظم بدی.

گاهی ممکنه حتی ایده‌هایی که مدتهاست فراموش کردی، دوباره به ذهنت برگردن و با ایده‌های نو ترکیب بشن.

چطور از روش تخلیه ذهن استفاده کنیم؟

در عین مهم بودن اما طراحی صفحه خالی کردن ذهن در بولت ژورنال به سادگی نوشتن یه لیست از مهمترین ایده‌ها و افکارمونه.

به محض اینکه شروع به نوشتن کنی ایده‌ها یکی یکی خودشون رو بهت نشون میدن. مرتب افکار تازه و بیشتری به ذهنت میرسن و تا به خودت میای میبینی که یه لیست بلند از کارهایی که باید انجام بدی توی دفترت داری. پس اینجاست که باید خودت رو برای قدم‌های مهم بعدی آماده کنی.

روش تخلیه ذهن

چطوری از لیستمون استفاده کنیم؟

بعد از تهیه لیست مدت زمان کوتاهی ازش فاصله بگیر تا بتونی با ذهنی باز تمام نوشته‌ها رو مدیریت کنی.

حذفشون کن. یادت باشه چون یک ایده یا فکری رو یادداشت کردی، به این معنی نیست که حتما میخوای یا میتونی که اون ایده رو عملی کنی. پس حذف کردن بعضی از نوشته‌ها نه تنها کاری غلط، بلکه کاملا هم درسته. وقتت رو صرف کارهایی کن که واقعا بهشون احتیاج داری و یا انجامشون در توان و شرایطی که تویش قرار گرفتی هست.

از رنگ‌ها برای دسته‌بندی استفاده کن. بعد از مرتب کردن فعالیت‌های عملی نوبت میرسه به دسته‌بندی.

برای مثال:

  • صورتی: خانه
  • سبز: کاری
  • بنفش: شخصی
  • نارنجی: خانواده
  • و…

دوباره به لیستت برگرد و براساس هر کدوم از دسته‌بندی‌ها، کنار نوشته‌ها علامت و رنگ مربوط به خودشون رو قرار بده.

چهارتا خونه بکش. توی یک صفحه از دفترت به نسبت مساوی چهارتا مربع بکش و عنوان‌های زیر رو برای هر کدوم بنویس:

  1. ضروری و واجب‌: کارهایی که اینجا یادداشت میکنی باید تا هفته آینده انجام شده باشن.
  2. مهم، غیر‌ضروری: کارهایی که مهمه انجام بشن ولی نه در حال حاضر.
  3. ضروری، بی‌اهمیت: کارهایی که ضروری هستن اما انجام دادنشون زیاد هم مهم نیست. (مثل پاسخ به ایمیل یا پست در شبکه اجتماعی)
  4. غیر‌ضروری، بی‌اهمیت: کارهایی که یا حذف میشن یا “یه روزی” انجامشون میدی.

انتقال فعالیت‌ها. حالا وقتشه که با توجه به جدول‌ها و فعالیت‌هایی که توی صفحه خالی کردن ذهن لیست کردیم، هر کدوم رو توی خونه مربوط به خودش با رنگی که از قبل تعیین کردیم، به دفترمون منتقل کنیم.

از این لحظه به بعد هر وقت صفحه داده‌های ماهیانه، هفتگی یا روزانه جدیدی رو طراحی میکنی، میتونی به این صفحه برگردی و ضرورترین‌ها رو به کارهای دیگه‌ات در طول ماه یا هفته اضافه کنی.

یادت باشه اگه کارهایت رو از توی ذهنت به روی برگه منتقل نکنی، احتمال اینکه اون کارها هیچ وقت تکمیل نشن کاملا وجود داره.

پس همین امروز صفحه خالی کردن ذهن رو برای خودت بساز، فعالیت‌هایت رو دسته‌بندی کن و به زندگیت نظم بده.

امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

منُ بولت ژورنالم در پینترست  منُ بولت ژورنالم تلگرام  منُ بولت ژورنالم اینستاگرام  منُ بولت ژورنالم در بله  آیگپ  منُ بولت ژورنالم در نماشا  منُ بولت ژورنالم در آپارات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. یعنی باید وقتی نوشتیم کلا فراموششون کنیم که ذهنمون جا داشته باشه؟

    1. فراموش نمی‌کنیم چون توی دفترمون ثبتش کردیم دیگه ضرورتی نداره توی ذهنمون نگه‌اش داریم.
      اجازه میدیم که جا برای ایده‌های جدید باز بشه.

  2. درباره اون مثال پاسخ به ایمیل اگه پاسخ به یه ایمیلی مهم بود باید چیکار کنیم؟ به طور کلی میگم. امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید یهمی در یک شاخص دو نوع اهمیت متفاوت وجود داشته باشه چطوری دسته بندی کنیم؟

    1. خب اینطور که من فهمیدم پس اون ایمیل بخصوص از کارهای ضروری به حساب میاد و باید در دسته ضروری‌ها ثبت بشه.
      مثال:
      خود من چند نوع ایمیل دریافت میکنم… الان پاسخ به نامه‌های پشتیبانی از ضرورت‌هاست پس باید در قسمت ضروری‌ها دسته‌بندی بشه.
      اما پاسخ به نامه‌های دیگه‌ام به با اهمیتی بالا نیستن پس میتونن در دسته‌های دیگه‌ای طبقه‌بندی بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده ی آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن