You dont have javascript enabled! Please enable it! راهنمای کامل ساخت صفحات بولت ژورنال به زبان ساده
آموزش بولت ژورنال
مهمترین ها

راهنمای کامل ساخت صفحات بولت ژورنال به زبان ساده

در پست قبلی یاد گرفتیم که بولت ژورنال چیه و دقیقا چه کاربردی در مدیریت برنامه‌های شخصی و کاریمون داره. حالا برای این پست، نوبت میرسه به آشنایی با آماده‌سازی انواع صفحات در بولت ژورنال.

برای استفاده موثر از روش برنامه‌ریزی بولت ژورنال، حتما باید به‌خوبی با صفحات مختص این روش آشنا بشیم و بفهمیم هر کدوم دقیقا برای چه فعالیت‌هایی مناسب هستن و چطور باید کنار هم قرار داده و طراحیشون کنیم.

صفحات بولت ژورنال به ترتیب عبارتند از:

  • صفحه کلید
  • صفحه فهرست
  • صفحه آینده نگار
  • صفحه داده‌های ماهیانه/هفتگی/روزانه
  • صفحات مجموعه‌ها

و توی این پست به ترتیب همه رو برات توضیح میدم تا بهتر متوجه کارکرد هر کدوم بشی.

صفحه کلید

صفحه کلید در بولت ژورنال

صفحه کلید بولت ژورنال یکی از مهم‌ترین صفحات در این روشه و نباید ازش چشم‌پوشی کرد.

در روش بولت ژورنال برای انجام فعالیت‌ها باید از چک باکس‌ها (مربع‌های کوچک) در پشت هر وظیفه استفاده کنیم. با انجام‌دادن یا ندادن هر وظیفه با توجه به نمادی که در صفحه کلید به هر کدوم اختصاص دادیم در انتهای زمان برنامه‌ریزی (مثل آخر شب در برنامه‌ریزی‌های روزانه) اون علامت خاص رو توی چک باکس وارد می‌کنیم.

مثال:

برای کار انجام شده علامت تیک و برای کار انجام نشده علامت ضربدر رو توی صفحه کلید مشخص کردیم. در پایان زمان برنامه‌ریزی با توجه به وظیفه تکمیل شده یا نشده یکی از این علامت‌ها رو توی چک باکس قرار میدیم.

در سیستم اصلی بولت ژورنال دسته‌بندی‌ فعالیت‌ها به شکل زیر انجام میشه:

  • کار
  • کار در حال انجام
  • کار تکمیل شده
  • کار موکول شده
  • کار لغو شده
  • یادداشت
  • یادآوری

کار همون فعالیت یا انجام وظایفه. اما در حال حاضر این دسته‌بندی‌ها تنوع زیادی پیدا کردن و کاملا سلیقه‌ای شدن، طوریکه انتخاب این دسته‌بندی‌ها کاملا در اختیار خودته و میتونی عناوین جدیدی رو بهشون اضافه کنی و یا کارهای شخصی‌ات رو از کارهای اداری با نمادهای مختلف از هم جدا کنی.

مثل استفاده از نماد مثلث قرمز برای قرار شخصی و مثلث آبی برای رفتن به یه قرار اداری و کاری.

تمام دسته‌بندی‌های بالا مشخص هستن و احتیاجی به توضیح بیشتر ندارن به جز کار موکول شده.

در پایان زمان برنامه‌ریزی، مثل آخر شب‌ها، اگه کاری انجام داده نشده باقی مونده باشه و قصد لغوش رو هم نداشته باشیم، میتونیم به روز آینده موکولش کنیم.

معمولا نماد کار موکول شده در صفحه کلید بولت ژورنال، به شکل > نشون داده میشه و فقط باید زمانی به کار برده بشه که قصد موکول کردن وظیفه مورد نظر رو داریم. وقتی به روز دیگه‌ای منتقلش کردیم، میتونیم از نمادهای انجام یا لغو شده استفاده کنیم.

صفحه فهرست

صفحه فهرست در بولت ژورنال

دفتر بولت ژورنال برای استفاده سالیانه طراحی شده و برای اینکه بتونیم به‌سادگی صفحه مورد نظرمون رو پیدا کنیم باید از فهرست کمک بگیریم. صفحه فهرست در بولت ژورنال درست بعد از صفحه کلید قرار داده میشه.

البته باید حواست باشه که در پایین هر صفحه باید شماره‌گذاری کنی تا بتونی در فهرست بنویسیشون. فقط صفحات تزئینی هستن که میتونی از نوشتن اعداد صرف‌نظر کنی اما در شمارش قرارشون بدی.

چطور صفحه فهرست بولت ژورنال درست کنیم؟

انتخاب تعداد صفحات فهرست کاملا به میزان تعداد صفحاتی که قصد استفاده کردن داری برمیگرده. برای مثال اگه بخوای از مجموعه‌های زیادی ماهیانه استفاده کنی پس بهتره تعداد برگه‌های فهرست رو بیشتر از ۶ برگه در نظر بگیری.

در نهایت هم یادت باشه که صفحات فهرست دوتایی کنار هم قرار میگیرن و باید هنگام طراحی به این نکته توجه کرد.

صفحه آینده نگار

صفحه کارهای آیندهصفحه آینده نگار در بولت ژورنال در هر شش ماه و کنار هم قرار میگیره و نشون دهنده مهمترین کارهایی هستن که در اون شش ماه باید انجام بدیم. مثل:

  • انجام آزمایش‌های پزشکی
  • زمان تحویل پروژه
  • تولدها و مناسبت‌ها
  • سررسید تمدیدهای مختلف

و غیره.

به‌طورکلی صفحه آینده نگار در بولت ژورنال از دو برگه در کنار هم شکل میگیره، یک جفت درست بعد از فهرست و دوتای دیگه در هر کجای دفترمون که شش ماه دوم شروع میشه.

چطور صفحه آینده نگار درست کنیم؟

برای شروع باید هر کدوم از برگه‌ها رو به سه قسمت مساوی تقسیم کنی. هر قسمت نماینده یک‌ماهه و میتونیم مهم‌ترین کارهامون برای هر ماه رو به تفکیک داخلشون یادداشت کنیم.

ثبت داده‌های ماهیانه

ثبت داده های ماهانهدر دفتر بولت ژورنال بعد از فهرست صفحات مختص هر ماه قرار میگیره. معمولا برای شروع میشه از صفحات تزئینی برای مشخص‌کردن هر ماه استفاده کرد. بودن یا نبودن این صفحه فقط به تصمیم خودت در طراحی برمیگرده.

ثبت داده‌های ماهیانه از نظر کاربردی تقریبا مثل صفحه کارهای آینده است با این تفاوت که میتونی توی این برگه به تفکیک هر روز مهم‌ترین کارهایت رو یادداشت کنی.

ثبت داده‌های هفتگی

weeklylogصفحه هفتگی در بولت ژورنال اصیل وجود نداره. در حال حاضر اکثر طرفدارهای بولت ژورنال نویسی به‌جای صفحه داده‌های ماهیانه، از این صفحه استفاده می کنن.

برای طراحی صفحه هفتگی بولت ژورنال میتونی از هشت بخش مساوی استفاده کرده و اسم روزها رو بالای هر کدوم بنویسی. از بخش آخر هم میتونی برای یادداشت یا ثبت مهم‌ترین اهداف هفته استفاده کنی.

یک نکته خیلی مهم:

هفته‌ها رو پشت سر هم شماره‌گذاری کن و یادت باشه که هر ماه از چهار هفته تشکیل نشده و در حقیقت پنج‌هفته‌ای هستن. اگه به تقویم دقت کنی، متوجه میشی که تمام ماه‌های سال از روز شنبه شروع نمیشن پس برای طراحی صفحه هفتگی بولت ژورنال باید حداقل پنج صفحه طراحی کنی.

ثبت داده‌های روزانه

ثیت داده های روزانهصفحه روزانه بولت ژورنال مناسب آدم‌های پرمشغله اس. یعنی اون دسته از افرادی که در طی روز کارهایی زیادی دارن که باید براشون برنامه منظم داشته باشن. مثل برنامه‌ریزی برای کنکور، مدیریت سایت و غیره.

برای استفاده از این صفحه باید دفترت از برگه‌های زیادی تشکیل شده باشه و نیازی به ایجاد صفحات هفتگی نیست چون استفاده از صفحات هفتگی در کنار صفحات روزانه کاری غیر منطقی بنظر میاد.

برای ثبت داده‌های روزانه باید برای هر روز از یک برگه استفاده کنی و تاریخ رو در بالا نوشته و وظایفت رو در پایین لیست کنی.

صفحات مجموعه‌ها در بولت ژورنال

مجموعه ها در بولت ژورنال

مجموعه‌ها مهم‌ترین صفحات در سیستم بولت ژورنال نویسی به‌حساب میان و بی‌نهایت محبوب هستن. از معروف‌ترین مجموعه‌ها میشه به صفحه عادت نگاری، روحیه نگاری و رهاسازی ذهن اشاره کنم.

برای آشنایی بیشتر با دسترسی به یک لیست کامل میتونی از فهرست کاملی از مجموعه‌ها که توی سایت وجود داره کمک بگیری.

جایگاه مجموعه‌ها در انتهای برنامه‌ریزی‌های اصلی قرار داره. بعد از ثبت داده‌ها میتونی این صفحات رو اضافه کنی. البته در حال حاضر بعضی از طراح‌ها برخی از مجموعه‌ها رو در همون صفحات هفتگی طراحی میکنن. مثل عادت نگاری‌ها، نوشیدن آب، ثبت فعالیت‌های مختلف و غیره.

صفحات اصلی بولت ژورنال فراتر از صفحاتی که در بالا نوشتم نیستن و تمامی صفحات خلاقانه در دسته مجموعه‌ها قرار میگیرن.

پس یاد گرفتیم که سیستم بولت ژورنال از چه صفحاتی تشکیل میشه، هر کدوم چه کاربردی دارن و به تفکیک با همه آشنا شدیم.

اما بوجو نویسی فقط به یادگیری انواع صفحات در بولت ژورنال ختم نمیشه و هنوز نکات زیادی هست که با گشت زدن توی سایت میتونی مطالعه کنی و مطالب بیشتری یاد بگیری.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن