ژورنال نویسی

 ۵ تاثیر مثبت ژورنال نویسی بر سلامتی

«می‌خوام بهت یه رازی رو بگم: یه مداد و برگه می‌تونن به‌ تنهایی ابزار زندگی قدرتمندی باشن»

ژورنال‌نویسی از قدیم وجود داشته و قدمتش تقریبا به حدود قرن دهم در ژاپن برمی‌گرده و از همون زمان‌ افراد موفق زیادی در سرتاسر جهان شروع به ژورنال نویسی کردن.

در این عصر مدرن، متخصص‌ها و دانشمندان از تاثیر مثبت ژورنال نویسی بر سلامتی حرف می‌زنن و معتقدن افرادی که از انواع بیماری‌های روانی و شخصیتی مثل اختلال ۲ قطبی، افسردگی و یا حتی اسکیزوفرنی رنج می‌برن، عمل ساده‌ نوشتن می‌تونه در کنترل بیماری‌شون تاثیر زیادی داشته باشه.

ژورنال نویسی و افزایش بهره‌وری ذهنی

همون‌طور که می‌دونی مغز از ۲ نیمکره تشکیل‌شده: چپ و راست که هرکدوم از این ۲ نیمکره وظایف خاصی رو به‌عهده دارن. عمل نوشتن به نیمکره چپ مغز دسترسی داره و وقتی در حال ژورنال نویسی باشیم نیمکره راست مغز که بیشتر مشاهده‌گر و براساس احساس عمل می‌کنه، برای خلق چیزهای جدید آزاد و باعث می‌شه که ایده‌ها و افکار بهتری در ذهنمون پدیدار بشن.

همین عمل ساده نوشتن کمک می‌کنه موانع ذهنی‌مون از بین بره تا بتونیم از تمام ظرفیت و قدرت ذهنی خودمون برای درک بیشتر محیط پیرامون و از همه مهم‌تر شناخت خودمون استفاده کنیم.

۵ تاثیر مثبت ژورنال نویسی بر سلامتی کدام‌اند؟

  • شناخت احساسات درونی
  • خودشناسی
  • کاهش استرس
  • حل کردن مشکلات به‌طور مؤثر
  • حل کردن مخالفت‌ها با دیگران

شناخت احساسات درونی

سردرگمی حس خیلی بدیه، این‌که ندونی چی می‌خوای و چه احساسی داری. اهداف مشخصی نداری و اصلا نمی‌دونی از زندگی چی می‌خوای. با ژورنال نویسی می‌تونی بدون سانسور خودت رو بنویسی و بیشتر با درونیاتت آشنا بشی و جایگاهت رو در جهان بهتر کشف کنی.

خودشناسی

ژورنال‌نویسی روزانه کمک می‌کنه بفهمی چه چیزهایی باعث شادی و چه چیزهایی ناراحتت می‌کنن. با شناخت خودت بهتر می‌تونی در موقعیت‌های مختلف واکنش‌های درستی داشته باشی و کمتر دچار استرس بشی.

کاهش استرس

کاهش استرس

نوشتن درباره‌ی خشم، ناراحتی و سایر احساسات منفی و دردناک کمک می‌کنه تا از این انرژی‌های منفی آزاد بشی. بعد از نوشتن این احساس آزادی را کاملاً حس می‌کنی و چون آرامش در درونت به وجود اومده بهتر می‌تونی در لحظه و زمان حال زندگی کنی.

حل کردن مشکلات به‌طور مؤثر

راه حل بیشتر مشکلات از نیمکره چپ مغز که قدرت تحلیل‌گری داره بدست میاد اما گاهی اوقات راه‌حل بعضی از مشکلات فقط با خلاقیت پیدا میشن و خلاق بودن از وظایف نیمکره راست مغز بشمار میاد.

پس با ژورنال نویسی نیمکره چپ مغز رو درگیر می‌کنیم تا نیمکره راست آزاد بشه و بتونه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلاتی که حتی فکر می‌کنیم هیچ راه‌حلی ندارن پیدا کنه.

حل کردن مخالفت‌ها با دیگران

خودخوری، ریختن مشکلات درون خود و حرف نزدن با دیگران ذره‌ذره ذهن و روحمون رو مسموم می‌کنه اما با نوشتن درباره سوء‌تفاهم‌ها، حرف‌ها و نظرات دیگران درباره خودمون می‌تونیم ذهنمون رو آزاد و روحیه خوبمون رو حفظ کنیم.

چطوری ژورنال نویسی رو شروع کنیم؟

تاثیر مثبت ژورنال نویسی بر سلامتی وقتی خودش رو نشون میده که هر روز و در حدود ۲۰ دقیقه به‌صورت یه روتین منظم انجامش بدیم. از هر جا که بخوای می‌تونی ژورنال نویسی رو شروع کنی. اگه می‌خوای بدون سانسور و حذفیات بنویسی حفظ حریم خصوصی‌ات اهمیت پیدا میکنه و باید مراقب نوشته‌های خودت باشی.

سریع نوشتن هم باعث میشه مغزت از همه بایدها و هرچیزی که سد موفقیت ژورنال نویسی میشن آزاد بشه. لازم نیست حتما نویسنده حرفه‌ای باشی تا بتونی بنویسی. با هر سطحی از نگارش می‌تونی برای دل خودت ژورنال نویسی کنی. اگه بهت کمک می‌کنه برای روز، هفته‌ یا ماه موضوع انتخاب کن (مثل: آرامش ذهنی، اعترافات، تغییرات، خشم)

مهم‌ترین قانون اینه که هیچ قانونی برای نوشتن وجود نداره پس تو هم همین الان دفترت رو بردار و توی مسیر سالم بودن و یه زندگی بهتر قدم بردار و بدون که ما هم اینجا کنارتیم و سعی می‌کنیم با راهکارهای تازه بیشتر از قبل بهت کمک کنیم.

امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

منُ بولت ژورنالم در پینترست  منُ بولت ژورنالم تلگرام  منُ بولت ژورنالم اینستاگرام  منُ بولت ژورنالم در نماشا  منُ بولت ژورنالم در آپارات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده ی آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن