You dont have javascript enabled! Please enable it! چطور صفحه فهرست بولت ژورنال بسازیم؟ | منُ بولت ژورنالم
آموزش بولت ژورنال

چطور صفحه فهرست بولت ژورنال بسازیم؟

برای نظم بخشیدن و دسترسی سریعتر به اطلاعات ثبت شده قبلی در بولت ژورنال به صفحه فهرست احتیاج داریم؛ به کمک صفحه فهرست بولت ژورنال میتونیم بهتر و منسجم‌تر داده‌ها را مدیریت و برای فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم.

صفحه فهرست یکی از مهمترین صفحات در سیستم بولت ژورنال نویسی است. این برگه مکانی برای جمع‌آوری و آرشیو سازی سایر صفحاتیست که به دفتر بولت ژورنالت به مرور زمان اضافه میکنی تا بتونی در آینده خیلی راحت و سریع صفحه مورد نظر را پیدا کنی.

این صفحه در روش برنامه‌ریزی بولت ژورنال در کنار صفحاتی مثل صفحه کلید، روزانه، هفتگی، ماهیانه و مجموعه‌ها به حساب میاد و نقش مهمی رو در این سیستم ایفا میکنه.

چرا به صفحه فهرست احتیاج داریم؟

بیشتر دفاتر بولت ژورنالی که علاقه‌مندان به این روش استفاده میکنن دارای بیش از ۸۰ برگه هستن. روزهای اولی که کار با این سیستم رو شروع میکنی شاید بنظر بیاد که همه چی تحت کنترله و میدونی هر صفحه‌ای کجا قرار گرفته و نیازی به فهرست نداری. اما بعد از گذشت مدتی کاملا به این نکته پی میبری که صفحه فهرست یکی از ضروری‌ترین صفحه‌ها در این روشه و به کمکش میتونی خیلی سریع و راحت صفحه مورد نظرت رو از بین سایر صفحات پیدا کنی.

یکی دیگه از فواید مهم این صفحه هم وقتی مشخص میشه که قرار باشه به یه دفتر جدید کوچ کنی؛ از روی صفحه فهرستت میتونی به راحتی بفهمی دقیقا به کدوم یک از صفحات احتیاج داری و باید به دفتر جدیدت منتقلشون کنی.

چطوری صفحه فهرست بولت ژورنال درست کنیم؟

قدم اول: برای طراحی اولیه به دو ستون احتیاج داریم. یک ستون برای اسم صفحات و ستون بعدی برای نوشتن شماره صفحات.

قدم دوم: مشخص کردن نام صفحه. برای این کار میتونی از برچسب‌ها و نوارهای تزئینی استفاده کنی و داخلشون بنویسی فهرست و شماره صفحه، یا فقط به کمک خودکار یا مداد به صورت خیلی ساده و مینیمالیستی، بدون طراحی اسم‌ها رو بالای هر ستون بنویسی.

قدم سوم: در آخرین مرحله نوبت میرسه به نوشتن نام صفحاتی که از قبل ساختیم. همیشه چند صفحه اول دفترت رو برای فهرست در نظر بگیر چون اگه دفتر حجیمی داشته باشی به بیشتر از ۲ یا ۴ برگه احتیاج پیدا میکنی.

۶ راه برای بهبود کارکرد و طراحی صفحه فهرست خلاقانه

برای ساخت یه صفحه فهرست خلاقانه میتونی از روش‌های زیر استفاده کنی:

دسته‌بندی فهرست

دسته‌بندی: اگه در دفتر بولت ژورنالمون صفحات زیادی داریم میتونیم از روش دسته‌بندی برای نظم دهی بیشتر استفاده کنیم. با این کار خیلی راحت‌تر میشه صفحه مورد نظرمون رو در لیست‌های بلند و طولانی فهرست پیدا کنیم.

برای مثال: تمام ردیاب‌های عادت در یک دسته، تمام داده‌های هفتگی در دسته بعدی و…

برای مرور عادت‌های ماه گذشته با وجود دسته‌بندی دیگه لازم نیست صفحات رو ورق بزنیم و تنها کافیه به صفحه فهرست رفته و شماره برگه مورد نظر رو پیدا کنیم.

کدگذاری رنگی فهرست

کدگذاری رنگی: میتونیم به هر صفحه یک رنگ اختصاص بدیم.

مثال: در صفحه فهرست، ردیاب‌ها رو به کمک هایلایتر آبی کنیم، صفحات هفتگی رو صورتی و…

اگه بخواهیم خلاقانه‌تر عمل کنیم میتونیم همین رنگ‌ها رو بر روی گوشه همون صفحات هم بزنیم و یا حتی برای انجام این روش میشه از چسب‌های واشی استفاده و صفحات رو از هم متمایز کرد.

راهنمای تاشو فهرست

استفاده از راهنمای تاشو: درست مثل صفحه کلید میتونیم یک برگه کوچک رو به اول دفترمون به صورت تاشو اضافه کنیم و هر بار برای پیدا کردن صفحه مورد نظر از این برگه تاشو به عنوان راهنما کمک بگیریم.

استفاده از نشانه‌گذارها و برچسب‌ها: برای طراحی صفحه فهرست بولت ژورنال میتونی از نشانه‌گذار و برچسب‌ها هم استفاده کنی و اسم هر ماه رو داخلشون بنویسی.

این نوع از برچسب‌ها به خاطر طراحی خاصی که دارن به صورت یک جداکننده عمل و دسترسی به صفحات رو واقعا ساده‌تر میکنن.

بودن یا نبودن فهرست، مسئله کدام است؟!

طبقِ روش بولت ژورنال رایدر کرول، صفحه فهرست یک صفحه دائمی در این سیستمه و باید اول از همه ساخته بشه ولی با این حال با توجه به خواسته‌ها، سلیقه و علاقه‌های شخصی و متفاوت هر فردی، وجود این صفحه در دفترمون میتونه ضروری یا کاملا بی‌اهمیت باشه.

چه زمانی صفحه فهرست داشته باشیم؟

دلایل زیادی برای ضروری بودن وجود صفحه فهرست در دفترمون وجود دارن که به صورت نکته‌ای در ادامه برات مینویسم:

  • وقتی مجموعه‌های زیادی توی دفترت داری.
  • وقتی طراحی صفحاتت خیلی شبیه به هم هستن و یا اصلا طراحی خاصی ندارن و مینیمالیستی هستن.
  • وقتی ردیاب‌های جدا از هم داری و بعضی خانوادگی و کاری و بعضی‌ها شخصی هستن.
  • وقتی صفحاتت نظم خاصی ندارن و صفحات مجموعه‌ها رو هر ماه مثل هم کنار همدیگه طراحی نکردی.
  • پیدا کردن صفحات در دفترهای قدیمی که ممکنه حتی چیدمانش رو هم فراموش کرده باشیم، میتونه کار سخت و زمانبری باشه پس وجود فهرست ضرورت پیدا میکنه.

چه زمانی صفحه فهرست نداشته باشیم؟

اما دلایلی هم وجود دارن که بهت نشون میدن داشتن صفحه فهرست همیشه هم ضروری نیست و وجودش میتونه کاملا اختیاری باشه:

  • وقتی از دفتری با تعداد برگه کم استفاده کردی.
  • وقتی از روش کدگذاری رنگی استفاده کردی.
  • وقتی که طراحی صفحاتت کاملا از هم متمایز هستن.
  • وقتی دوست داری مدام صفحاتت رو ورق بزنی.

اگه صفحه فهرست کم بیاد باید چیکار کنیم؟

گاهی وقت‌ها پیش میاد که به خاطر نوع طراحی و یا کم در نظر گرفتن صفحات در هنگام شروع، صفحه خالی کم بیاریم، در این صورت میتونیم از یکی از راه حل‌های زیر کمک بگیریم:

  • یک صفحه در وسط دفترت اضافه کن. اشکالی نداره اگه بیشتر از یک صفحه فهرست داشته باشیم.
  • یک برگه رو به دفترت بچسبون.
  • اگه دفتر سیمی یا کلاسوری داری میتونی به راحتی برگه خالی اضافه کنی.
  • از پشت دفتر فهرست گذاری کن، اینطوری دیگه صفحه کم نمیاری.

به صفحه فهرست بولت ژورنالت پشت نکن!

شاید صفحه فهرست در نگاه اول ساده به نظر بیاد اما وقت گذاشتن برای طراحی و ساخت این صفحه در ماه‌های آینده ارزش خودش رو نشون میده.

با داشتن یه صفحه فهرست کامل و البته زیبا میتونی علاقه خودت به استفاده از این روش رو بیشتر از قبل کنی و هر روز بهتر از روزهای گذشته برنامه‌ریزی کرده و به اهدافت نزدیکتر بشی.


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


منبع: ماشاپلنز | لیتل کافی فاکس

منبع
ماشاپلنز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن