You dont have javascript enabled! Please enable it! چطور یه روتین منظم برنامه‌ریزی کنیم؟ | منُ بولت ژورنالم
برنامه‌ریزی و هدفگذاری

چطور یه روتین منظم برنامه‌ریزی کنیم؟

داشتن یه روتین منظم توی زندگی آرزوی هر فردیه، این روزها افراد زیادی هستن که هر کدوم بنا به دلایلی نمیتونن از یه برنامه مشخص توی زندگیشون استفاده کنن و به عبارتی بهتر یه زندگی بی‌نظم و بی‌برنامه دارن.

برای داشتن یه زندگی منظم و هدفمند باید تلاش کرد و قدم‌های بزرگ زیادی رو برداشت. یکی از اولین قدم‌ها توی این مسیر، برنامه‌ریزی برای داشتن یه روتین منظم برای هر روز و هر ساعت از زندگیمونه.

چطور یه روتین منظم برنامه ریزی کنیم

چطور یه روتین منظم روزانه برنامه‌ریزی کنیم؟

  • از کارهای ساده شروع کنیم.
  • به ساعت بدنمون توجه کنیم.
  • برای هر کاری آمادگی قبلی داشته باشیم.
  • برای همه اعضای خانواده برنامه داشته باشیم.
  • از دفاتر برنامه‌ریزی کمک بگیریم.

از کارهای ساده شروع کنیم

بی‌برنامه زندگی کردن خیلی آسونه. همیشه میشه کارها رو به بعد موکول کرد و همه خوب می‌دونیم که این بعدا‌ها هیچ وقت از راه نمیرسن…

به همین دلیل باید به جای عقب انداختن، از کارهای ساده شروع کرد. مثل انجام کارهای معمول توی خونه. تو یه ساعت مشخص هر روز صبحانه میخوری، محیط خونه رو مرتب می‌کنی و غیره. پس میتونی برنامه‌ریزی کنی که تا قبل از ساعت 10 صبح خونه رو جارو بزنی، وسایل پخت غذا رو آماده میکنی و… اینطوری تا زمان پخت ناهار دو ساعت وقت داری که با خیال راحت به کارهای دیگه‌ات برسی مثلا درس بخونی، با بچه‌ها وقت بگذرونی و یا حتی بری خرید.

به ساعت بدنمون توجه کنیم

ساعت بدن آدم‌ها با هم فرق داره. بعضی‌ها سحر خیزن، بعضی‌ها اول باید مغزشون روشن بشه، بعضی‌ها بعد از ظهرها و یه عده هم مثل خود من انرژیشون رو از نور مهتاب می‌گیرن 😄

باید سعی کنی در طول شبانه روز زمانی که بیشتر از همه انرژی داری یا به عبارتی بهتر، بهره‌وریت در اون ساعت‌ها بیشتره، کارهای سخت و دشوار رو انجام بدی. برای مثال درس بخونی، پای گاز برای روزهای بعد غذا بپزی و غیره.

همیشه آماده بودن

برای هر کاری آمادگی قبلی داشته باشیم

قدم بعدی در داشتن روتین منظم همیشه آماده بودنه. یعنی برای هر کاری از قبل آماده باشی، مثل آماده کردن کتاب‌های درسی فردا و گذاشتنشون از شب قبل توی کیف یا آماده کردن لباس‌هایی که فردا برای سرکار رفتن میخواهیم بپوشیم و غیره.

یادت باشه زیادی منظم بودن هم خوب نیست و گاهی وقت‌ها باید اجازه بدی غیر منتظره‌ها هم به زندگیت وارد بشن!

به طور کلی باید سعی کنیم دقیقه نودی نباشیم. اگه همیشه برای اینجور کارهای به ظاهر ساده و کم اهمیت آماده باشیم زندگیمون کمتر بی‌نظم میشه و روتین زندگیمون بهم نمیخوره.

برای همه اعضای خانواده برنامه داشته باشیم

روتین منظم داشتن یه کار فردی نیست. یعنی نمیشه که فقط تو به عنوان مادر خانواده یا پدر با برنامه پیش بری و سایر اعضای خانواده همچنان بی‌نظم و بی‌برنامه باشن. هر کسی باید وظیفه خاص خودش رو داشته باشه، حداقل درباره وظایفی که سایر اعضای خانواده رو درگیر می‌کنه. مثل مرتب نگه داشتن محیط خونه یا درس خوندن برای کنکور.

استفاده از دفتر برنامه ریزی

از دفاتر برنامه‌ریزی کمک بگیریم

در قدم آخر میتونی برای انجام برنامه‌ریزی و ساخت یه روتین منظم از دفاتر برنامه‌ریزی یا بولت ژورنال استفاده کنی. کارهای هر روز رو مشخص و بعد از انجامشون علامت بزنی.

ممکنه روزهای اولی که در حال ایجاد یه روتین منظم هستی از انجام دادن کارهای مشخص در زمان‌های خاص خسته بشی اما یادت باشه پیروی کردن از برنامه حتی باعث میشه وقت آزاد بیشتری داشته باشی و خیالت هم بابت کارهای انجام شده راحت باشه.

همه چیز رو نمیشه کنترل کرد اما همین عدم کنترل به معنای داشتن یه زندگی بی‌هدف و نامنظم نیست!

یه برنامه‌ریزی منظم کم کم بدست میاد و نباید انتظار داشته باشی اولین برنامه‌ای که چیدی درست و عملی باشه. هر روز برنامه‌ات رو مرور و سعی کن خطاها رو رفع و مراحل رو برای خودت ساده‌تر کنی.

هیچ وقت برای برنامه‌ریزی و ساخت روتین منظم از روی دست دیگران کپی نکن. میتونی از ایده‌ها الهام بگیری اما در نهایت برنامه خودت رو بچین. برای مثال وقتی اهل انجام دادن فعالیت‌های خاصی مثل گوش دادن به موسیقی یا پیاده‌روی کردن نیستی، دلیلی نداره چون دیگران در حال انجامش هستن و براشون برنامه دارن تو هم حتما داشته باشی.

پس همین امروز دفتر برنامه‌ریزی‌ات رو بردار و با قدم‌های کوچک شروع و روتین زندگی‌ات رو به بهترین شکل ممکن بساز…


امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمه‌های پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پست‌های بهتر حمایتم کنی❤️

منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن

پینترست تلگرام اینستاگرام نماشا آپارات


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. واقعا اگه خانواده ات همکاری نکنن نمی تونی این نظم رو به زندگیت بدی 👍

    1. درسته.
      ولی یا باید بهشون یاد بدیم یا برنامه ریزیمون رو طوری بنویسیم که کمترین تداخل رو با افراد خانواده داشته باشه…

  2. من خیلی سعی کردم که با برنامه روزامو بگذرونم ولی همیشه یه چیزی خرابش میکنه و منم معمولا بیخیالش میشم 😐

    1. صد درصد!!!
      هر چه قدر بهتر برنامه‌ریزی کنی، کمک بیشتری هم بهت میکنه.
      همین عمل نوشتن خودش باعث یه آرامش نسبی ذهنی میشه پس در نتیجه استفاده از این دفاتر موثره.

  3. من برای خودم برنامه ریزی می کنم ولی اطرافیان همش مسخره ام می کنن 😢

    1. خب پس به کارت ادامه بده…
      چون دیگران دارن با همین عمل بهت ثابت میکنن که توی مسیر درستی قرار داری 🌷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده آگهی داری!

لطفا برای حمایتمون خاموشش کن