۳ تکنیک کاربردی در مدیریت زمان
مدیریت زمان کار دشواریه. چیزهایی که توی زندگیهامون ضرورت دارن با کارهایی که در زندگی مهم هستن در دو دستهبندی کاملاً متفاوت از همدیگه قرار گرفتن.
بخصوص در ارتباط با سلامتی، مسائل مهمی هست که ممکنه هیچوقت ضروری نباشن اما با این وجود در زندگی در دو کفه ترازو همتراز هم قرار گرفتن:
- رفتن به باشگاه امروز یک ضرورت نیست، اما برای داشتن سلامتی درازمدت اهمیت داره.
- امروز از داشتن استرس نمیمیری، اما اگه درمانش نکنی بهزودی امکانپذیره.
- خوردن غذای سالم در زندگی روزمره و حال حاضر اهمیتی نداره ولی در آینده باعث ایجاد سرطان در بدن میشه.
درحالحاضر باید چکار کنیم؟ همه ما ۲۴ ساعت در شبانهروز وقت داریم و چقدر مؤثر از این زمان استفاده میکنیم؟
و مهمتر از همه اینکه، چطور میتونیم زمان رو برای زندگی سالمتر و شادتر مدیریت کنیم، کارهایی رو انجام بدیم که مهم هستن و نسبت به مسائل ضروری مسئولیتپذیر باشیم؟
همه ما بارها این سوالات رو در زندگی از خودمون میپرسیم و بهدنبال جواب میگردیم. ۳ تکنیک کاربردی در مدیریت زمان وجود داره که واقعاً کار و کمک میکنن تا بتونیم بهرهوری و سلامت خودمون رو بهبود ببخشیم.
۳ تکنیک در مدیریت زمان که واقعاً کار میکنن!
- کارهای نیمه
- اولویتبندی
- جدول زمانی
کارهای نیمه رو به هر قیمتی که شده حذف کن!
توی این زمونهی پر از حواسپرتی، خیلی راحته که حواسمون رو بین کارهایی که واقعاً باید انجام بدیم و خواستههای اجتماعی تقسیم کنیم.
معمولا بین جواب دادن به پیامها، ایمیلها و کارهایی که باید به ثمر برسونیم درحال تکاپو هستیم و خیلی کم پیش میاد واقعا روی کاری که درحال انجام هستیم تمرکز کنیم.
اسم این حالت را میشه «کار نیمه» گذاشت. برای مثال:
وسط نوشتن گزارش، مقاله و … بدون هیچ دلیلی گوشیت رو چک میکنی و وارد برنامهها میشی.
روتین ورزشی جدیدی رو امتحان میکنی و دو روز بعد بدون دلیل خاصی برنامه ورزشی دیگهای پیدا کرده و امتحانش میکنی و در نهایت در هیچکدوم به دستاوردی نمیرسی و دنبال ورزش بهتری میگردی.
با اینکه اهمیتی نداره که چرا و چطور وارد «کار نیمه» میشیم اما نتیجه همیشه یک چیزه: هیچوقت با کار در حال انجام اخت نمیگیریم و در نتیجه در بلند مدت هم این وظیفه شانس چندانی برای به ثمر رسیدن نداره.
برای جلوگیری از انجام «کار نیمه» و مدیریت زمان کارآمد باید تمام حواسپرتیها رو از بین برد و روی یک هدف مشخص متمرکز شد. برای مثال: هنگام نوشتن گزارش، گوشی رو خاموش یا از خودمون دور کنیم.
مهمترینها را در اولویت قرار بده!
بینظمی وقت بیشتری رو ازمون میگیره. وقتی برای انجام کارها و گرفتن تصمیمات مهم، استراتژی و نظمی نداشته باشیم در انتهای روز در حقیقت هیچ کاری انجام ندادیم و مدام بین این هرجومرج سردرگم بودیم.
برای به ثمر رسوندن وظایف و اهداف باید از مهمترینها شروع کنیم و انجام کارهای مهم رو در اولویت قرار بدیم.
با این کار در انتهای روز حداقل کار مهمی رو به سرانجام رسوندیم و اگه این استراتژی رو هر روز دنبال کنی در نهایت این برنامهریزی مؤثر باعث بالا رفتن بهرهوری شده و تاثیر چشمگیری در نحوه مدیریت زمان فعالیتهایت داره.
پایبندی به جدول زمانی!
برای به ثمر رسوندن کارها باید به جدول زمانی پایبند بود نه به سررسید. سررسید کارها اهمیت داره ولی اگه پای کارهای مهم وسط باشه پایبندی به جدول زمانی اهمیت خیلی بیشتری داره و روش مؤثرتریه.
در این روش چیزی که خیلی اهمیت داره توجه کردن به جدولهای زمانی و انجام روتین هاست. برای مثال: صبح از خواب بیدار میشی و تصمیم میگیری امروز ۳ کیلومتر بدوی اما در طول روز برنامههایت بههمریخته و در نهایت فقط ۲۰ دقیقه برای ورزش کردن وقت داری.
در این حالت ۲ تا راهحل داری:
- بگی امروز دیگه وقت ندارم و خودت رو مشغول کار دیگهای کنی. (این روشی که معمولا انجام میدیم)
- یا به برنامه پایبند بوده اما تعداد رو کم کنی. مثلاً به جای ۳ کیلومتر ۱ کیلومتر بدوی. با این روش به جدول زمانی خودت وفادار هستی و در بلندمدت هم تاثیر شگرفش رو در زندگیت میبینی.
درحال حاضر برنامهها و تقویمهای خیلی زیادی برای مدیریت زمان وجود دارن اما از نظر من بهترین شیوه مدیریت کردن زمان اینه که روی این ۳ تکنیک خیلی مهم تمرکز کنی:
- حذف کردن «کار نیمه» و متمرکز شدن عمیق
- انجام مهمترین کارها قبل از سایر وظایف
- پایبند موندن به جدول زمانی و ایجاد عادت، بی توجه به اندازه کوچک دستاورد
پس تو هم از همین لحظه زمانت رو مدیریت و راه دستیابی به اهدافت را کوتاهتر کن.
امیدوارم این پست رو دوست داشته باشی و با دیگران هم از طریق دکمههای پایین به اشتراک بزاری! اگه با خوندن این محتوا مطلب جدیدی یاد گرفتی، خیلی خوشحال میشم از طریق این لینک برای نوشتن پستهای بهتر حمایتم کنی❤️
منُ بولت ژورنالم رو دنبال کن
منبع: جیمز کلیر